سیدمحمد مهدی میرزایی قمی درباره تاثیر سفر شهردار تهران به پکن در حوزه برقیسازی حمل و نقل پایتخت اظهار کرد: سفر شهردار تهران که با رویکرد حمل و نقلی صورت گرفته در یکی از اهداف خود برقیسازی پایتخت را مد نظر قرار داده است و نتایج عملیاتی آن میتواند باعث کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا در پایتخت شود.
وی با بیان اینکه با برقیسازی ناوگان حمل و نقلی تهران، سوخت فسیلی و آلایندهای که از اگزوز خودروها خارج میشود، دیگر وجود نخواهد داشت، گفت: باید برقیسازی پایتخت را در سه بعد بررسی کنیم؛ یکی اتوبوسهای شهرداری است که ۵.۷ درصد باعث انتشار ذرات معلق و نیم تا یک درصد باعث انتشار آلاینده گازی میشود.
میرزایی قمی ادامه داد: در حوزه تاکسیها و موتورسیکلتها نیز که تاثیر بیشتری در انتشار آلایندهها دارند، شرایط به همین صورت است بنابراین برقیسازی این سه بعد، مانع از آلودگی ۱۸ درصدی ناشی از ذرات معلق و حدود ۳۰ درصدی آلایندههای گازی خواهد شد.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت هوای پایتخت موضوعی است که باید از سالهای قبل پیگیری میشد، خاطرنشان کرد: احکام مختلفی برای این مورد صادر شده که آخرین آن قانون هوای پاک در سال ۹۶ است ولی از آن تاریخ به بعد اقدام خاصی صورت نگرفته بود و بهطور مشخص در حوزه برقیسازی نیز هیچ گونه برنامه عملیاتی شکل نگرفت.
مبرزایی قمی اضافه کرد: برقی سازی ناوگان اقدامی نیست که در دو سال به پایان برسد ولی چون سالهای سال این موضوع هم به جهت سختافزاری و هم نرمافزاری روی زمین مانده بود، همه مسائل به این دوره رسیده است.
وی تاکید کرد: پیشنیاز برقیسازی وسایل نقلیه، ایجاد زیرساختهای شارژ در سطح شهر است که خوشبختانه اخیرا و به همت مدیریت شهری جدید این اتفاق رخ داد.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: بودجه متناسبی برای ناوگان حمل و نقل عمومی در سال جاری لحاظ شده است و مدیریت شهری فعلی توجه ویژهای به این مسئله دارد.
میرزایی قمی در پایان بیان کرد: در راستای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی قراردادهایی منعقد و تعدادی دستگاه نیز تحویل شهر شده است. اگر این برنامهها اجرا بشود اثرگذاری خوبی درهوای پایتخت خواهد داشت. امیدوارم با ریلگذاری برقیسازی که در این دوره شکل گرفته همچنین دریافت حمایتهای دولتی، شاهد گسترش برقیسازی وسایل نقلیه در پایتخت و کشور باشیم.