مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت : مشارکت پایین زنان ایرانی در اهدای خون و پیری جمعیت ۲ چالش اصلی و بزرگ این حوزه در سطح کشور است.

مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران هنگام سرکشی از قسمت‌های مختلف اداره کل انتقال خون استان کرمانشاه گفت : در برخی کشور‌های توسعه یافته میزان مشارکت اهدای خون بانوان به ۵۰ درصد هم می‌رسد، اما در ایران فقط پنج درصد است و در واقع نیمی از اهدا کنندگان را از دست داده ایم.

وی پیری جمعیت را دومین چالش برای انتقال خون دانست و افزود: وقتی جمعیت به سمت پیری حرکت می‌کند نیاز به فرآورده‌های خونی هم افزایش می‌یابد و در عین حال تعداد جوانانی که برای اهدا خون مراجعه می‌کنند روز به روز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون فرهنگ سازی و ترویج اهدای خون در جامعه را ضروری عنوان کرد و گفت: برای حل این چالش‌ها باید در بخش‌های مختلف جامعه مانند مدارس و دانشگاه ها، فرهنگ سازی صورت گیرد.

جمالی اظهار کرد: باوجود چالش‌های موجود ذخایر خونی کشور ۲ برابر و به هشت روز رسیده است و نیاز تمام بیمارستان‌ها برآورده می‌شود.

وی نیاز به ایجاد سردخانه‌های بزرگ برای جلوگیری از آسیب دیدن پلاسما را نیاز جدی سازمان انتقال خون عنوان کرد و افزود: یک سردخانه ۱۰ هزار لیتری در کرمانشاه ایجاد می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.