۶۰ درصد اعضای کتابخانه‌های قزوین بانوان هستند

مدیرکل کتابخانه‌های قزوین گفت: کتابخانه‌های این استان دارای ۵۸ هزار عضو است که ۶۰ درصد آن‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های قزوین، به بالا بودن سرانه مطالعه در استان قزوین اشاره کرد و گفت: شهروندان قزوینی در ۶ ماه نخست امسال ۳۱۱ هزار و ۴۱۵ جلد کتاب از کتابخانه‌های عمومی استان امانت گرفتند.

وی افزود: هم اکنون یک میلیون و ۵۴ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد که از این تعداد بیش از ۱۳۱ هزار جلد در حوزه کودکان است.

محمدبیگی با تاکید بر اینکه خدمات کتابخانه‌ای استان تنها معطوف به ارائه کتاب نیست، تصریح کرد: اعضای ما می‌توانند از خدمات بخش‌های مختلف مانند کتابخانه کودک و نوجوان، پرورش خلاقیت، جمع خوانی، اجرای برنامه‌های ترویجی و کتابخوانی، برپایی پویش‌های مختلف در حوزه کتاب و کتابخوانی و همچنین قصه گویی نیز بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه تجهیز، راه‌اندازی، تامین منابع و نگهداری از کتابخانه به عنوان مسوولیت‌های اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین از سوی ما به طور کامل اجرایی می‌شود، گفت: براساس استاندارد‌های موجود به ازای هر ۱۰ هزار جمعیت باید یک باب کتابخانه وجود داشته باشد که این تناسب در استان قزوین با وجود بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت، وجود ندارد.

محمدبیگی ادامه داد: امروز مساله باز طراحی کتابخانه‌های عمومی و توسعه و تجهیز این مراکز با فناوری‌ها و تجهیزات جدید، تولید محتوای راهبردی نو برای کتابخانه‌های نسل جدید در کنار فضاسازی‌های جذاب و منطبق بر نیاز کاربران به یک ضرورت در حوزه کتابخانه‌های عمومی تبدیل شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین اضافه کرد: بر همین اساس، پروژه باز طراحی کتابخانه‌های امام خمینی (ره) و علامه رفیعی (قدیمی‌ترین کتابخانه استان) تعریف شده که قرار است در مدت زمان حدود ۶ ماه از محل اعتبارات استانی و بودجه اختصاص یافته نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، صورت خواهد پذیرفت.

استان قزوین دارای ۳۸ کتابخانه نهادی، ۲۰ کتابخانه مشارکتی و سه سالن مطالعه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.