قادرزاده گفت: امیدواریم منطقه آزاد کردستان صرفا به منطقه واردات تبدیل نشود و به منطقه‌ای فعال در زمینه‌های اقتصادی در سطح بین‌الملل تبدیل شود.

دکتر حامد قادرزاده در نشست هم‌اندیشی طرح جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان که با حضور تعدادی از مسئولین استانی و مدیران منطقه آزاد در سالن جلسات ریاست دانشگاه برگزار شد،اظهار داشت: منطقه آزاد تجاری صنعتی کردستان به دلایل بسیار از جمله فرهنگ بالای مردم کردستان و  دسترسی به مرزهای مناسب و نزدیکی به بندر لاذقیه می‌تواند از دیگر مناطق آزاد توسعه بیشتری پیدا کند.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، برای راه‌اندازی این منطقه نیاز به تامین زیرساخت‌های مناسب از جمله احداث راه آهن، معرفی مناسب استان کردستان و جذب متخصصین خواهیم بود و اینگونه می‌توان به سمت تحقق اهداف قدم برداشت.

وی خاطر نشان کرد: این منطقه فرصتی است برای فعالیت‌های مشترک اقتصادی  بین ایران، عراق و سایر کشورهای همسایه که تجارت پرسود و دوسر برد برای فعالان اقتصادی  را در بر خواهد داشت.

قادرزاده ضمن اعلام آمادگی دانشگاه کردستان در اجرایی کردن برنامه های طرح جامع منطقه آزاد کردستان، افزود: دانشگاه کردستان از ظرفیت نخبگان و اساتید خود در حوزه‌های مختلف استفاده خواهد کرد تا نقشه راه اصولی و علمی برای عملیاتی نمودن طرح جامع این منطقه تدوین شود.

رئیس دانشگاه کردستان تاکید کرد: امیدواریم منطقه آزاد کردستان صرفا به منطقه واردات تبدیل نشود و موجب افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی کردستان شده و منطقه‌ای فعال در زمینه‌های اقتصادی در سطح بین الملل شود. 

منطقه آزاد کردستان کمکی به اقتصاد استان است

قائم مقام مدیر اجرایی منطقه آزاد بانه و مریوان نیز در ادامه این جلسه گفت: منطقه آزاد بانه ـ مریوان جمعاً پنج هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت دارد که حدود ۲ هزار هکتار آن در محدوده شهرستان بانه و ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در محدوده شهرستان مریوان قرار دارد.

مجید رحیمی تصریح کرد: ایجاد منطقه آزاد بانه-مریوان اردیبهشت ۱۴۰۰ در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و اولویت مناطق آزاد بانه-مریوان رونق تولید و افزایش صادرات در راستای رفع محرومیت و ایجاد اشتغال  است.

وی افزود: منطقه آزاد کردستان یکی از مناطقی است که می‌توان در آن حرکت خوب اقتصادی پایه ریزی و برنامه ریزی کرد تا کمکی به اقتصاد کل استان باشد.

قائم مقام مدیراجرایی منطقه آزاد بانه و مریوان افزود: وجود زیرساخت‌های برجسته  مانند فرودگاه های سقز و سنندج، کریدور شمال غرب به جنوب غرب،  راه آهن همدان به سنندج و امکان ارتقاء تا سلیمانیه عراق ، وجود سه سد گاران، بانه و عباس آباد در مجاورت پهنه های تعریف شده و ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری در مریوان از دیگر ظرفیت‌های منطقه آزاد در کردستان است.

رحیمی خاطر نشان کرد: رونق تولید و افزایش صادرات در راستای رفع محرومیت و ایجاد اشتغال اولویت مناطق آزاد بانه-مریوان است.

 منطقه آزاد محدوده ای است که درگیر برخی مقررات جاری عمومی کشور نیست و مزایایی هم چون بخشودگی مالیاتی و عوارض گمرکی دارد که این مهم عامل اصلی حضور سرمایه‌گذاران در آن شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.