فراهم کردن زمینه کار برای زندانیان توسط قوه قضاییه/ اشتغال ۵۸ مددجوی زندان

یک کارآفرین در استان آذربایجان غربی با کمک قوه قضاییه موجبات اشتغال به کار ۵۸ مددجوی زندان بوکان را فراهم کرد.

 اشتغال‌زایی برای زندانیان با تکیه بر دستمزد متعارف و متناسب را برای باز اجتماعی کردن آن‌ها در اولویت کار‌ها قرار داده است، امسال نیز با توجه به شعار سال و برای تحقق بخشی به مقوله رشد تولید، با حرفه آموزی در پی ایجاد کسب و کار برای زندانیان در زمان گذران دوره محکومیت و پس از آزادی از زندان است.

حال با توجه به اینکه مهمترین ماموریت سازمان زندان‌ها براساس تاکیدات رئیس قوه قضاییه و بند‌های سند تحول و تعالی، اصلاح و تربیت زندانیان است که یکی از عوامل تحقق آن، توسعه اشتغال برای مددجویان است، در کنار همه زندان‌ها و با همکاری دستگاه‌های استانی کارگاه‌های اشتغال راه‌اندازی شده و زندانیان در این کارگاه‌ها مشغول کار و کسب درآمد برای خود و خانواده‌هایشان هستند.

همچنین دستگاه قضایی شرایطی را فراهم کرده است تا زندانیان بتوانند در واحد‌های صنعتی و تولیدی خصوصی نیز مشغول به‌کار شوند. شرکت ماهور صنعت بوکان یکی از این واحد‌های صنعتی است که تعدادی از مددجویان زندان بوکان در آن مشغول به کار هستند.

محمد میرزاپور مدیر عامل شرکت ماهور صنعت بوکان گفت: این مجموعه در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و اکنون در آن بیش از ۱۲محصول از جمله انواع اتاق‌های کمپرسی، تریلی‌های کمپرسی به همراه اتاق‌های بار کامیون تولید می‌شود.

مدیر عامل شرکت ماهور صنعت بوکان با بیان اینکه اکنون ۸۵نفر در این مجموعه به طور مستقیم فعالیت می‌کنند، گفت: ۵۸نفر از کارگران این مجموعه را مددجویان زندان بوکان به خود اختصاص می‌دهند.

وی در مورد نحوه اشتغال مددجویان در این مجموعه گفت: روزانه از ساعت هفت و نیم صبح تا ساعت پنج بعد از ظهر مددجویان در این شرکت مشغول به کار هستند که اضافه کاری نیز برای ساعات خارج از وقت اداری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

میرزاپور در مورد حقوق و مزایای مددجویان شاغل در این شرکت گفت: حداقل پایه حقوق این افراد همان میزانی است که وزارت کار تعیین کرده است، البته آن‌ها بیمه نیز هستند.

وی هدف خود از استفاده از مددجویان زندان در این شرکت کمک به روند اشتغال در استان توصیف کرد و گفت: بسیاری از کارگران مددجوی این شرکت خانواده‌های نیازمندی دارند که با سختی روزگار می‌گذرانند و اشتغال این افراد می‌تواند در بهبود وضعیت معیشتی خانواده آن‌ها موثر باشد.

مدیر عامل شرکت ماهور صنعت بوکان با بیان اینکه مددجویان نیز از کار و فعالیت در این مکان اعلام رضایت دارند، افزود: اشتغال تاثیر مثبتی در روحیه و عملکرد این افراد دارد، بسیاری از افرادی که اکنون در این مجموعه مشغول به کار هستند کسانی هستند که سابق بر این به عنوان مددجوی زندان با ما فعالیت می‌کردند که پس از سپری شدن دوران محکومیت خود نیز به این مجموعه بازگشته و با توجه به تجربه و توانایی‌های مثبتی که داشتند از آن‌ها استفاده کردند و فعالیت خود را در این مجموعه ادامه دادند.

وی با بیان اینکه اشتغال به کار می‌تواند در بازگشت پذیری افراد به جامعه و ممانعت از بازگشت به چرخه جرم آن‌ها موثر باشد، گفت: مشغله کاری این افراد و حرفه آموزی آن‌ها سبب می‌شود که پس از سپری شدن دوران محکومیت خود بتوانند به سمت بازار کار هدایت شده و حتی اشتغال آفرینی کرده و از ظرفیت‌های خود بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه طبعا کسی تمایل ندارد به سمت جرم برود و خود را درگیر عواقب بعدی آن کند، گفت: باید در نظر بگیریم که گاهی عواملی هستند که افراد را به سمت ارتکاب جرم سوق می‌دهند تلاش افراد در جامعه باید این باشد که این عوامل را محدود کنند.

میرازپور با بیان اینکه عمده تلاشمان در این مجموعه کمک به چرخه اشتغال و کاهش جرم در اجتماع است، گفت: حدود چهار سال است که در تلاشیم تا بتوانیم با مجموعه زندان‌های استان در زمینه استفاده از نیروی کار توافقاتی انجام دهیم که با کمک و همراهی رئیس زندان‌های بوکان و تشکیل جلساتی از سال گذشته مقدمات آن فراهم و تا به امروز در خدمت ۵۸ نیروی مددجو هستیم.

وی با بیان اینکه با همراهی مجموعه زندان‌های استان می‌توانیم خط تولید جدید را نیز راه اندازی کنیم، گفت: اگر حمایت از مجموعه اجرایی شود و تسهیلاتی از جمله واگذاری زمین از سوی منابع طبیعی استان صورت گیرد می‌توانیم از بیش از ۲۰۰ مددجو برای فعالیت استفاده کنیم.

میرزاپور با تقدیر از مسئولین قضایی استان آذربایجان غربی از جمله رئیس و مدیران زندان شهرستان بوکان گفت: موفقیت این مجموعه مرهون همراهی این عزیزان با ما بود تا با کمک آن‌ها بتوانیم چرخه اشتغال استان را رونق بخشیم و گامی در جهت رضایت خانواده‌های زندانیان نیازمند برداریم.

در ادامه یکی از مدجویان شاغل در این مجموعه  با اعلام رضایت از کار در این مجموعه گفت: مدتی است که در این مجموعه مشغول به کار هستم که از محیط صمیمانه و شرایط کاری آن حس خوبی دارم.

وی در مورد شرایط کاری حاکم در این مجموعه گفت: از ساعت هفت و نیم صبح تا حدود پنج بعد از ظهر کار می‌کنیم که البته در میان روز ساعتی را نیز برای استراحت داریم. دریافت حقوق سر وقت و محاسبه اضافه کار به گونه‌ای است که می‌شود به عنوان یک شغل مطلوب به آن نگاه کرد.

یکی دیگر از مددجویان شاغل در مجموعه گفت: از ریاست و مسئولین زندان بوکان که به اشتغال ما کمک کردند بسیار سپاسگزاریم، دریافت حقوقی مطابق با وزارت کار و بهره‌مندی از بیمه در این مجموعه کمک بزرگی به مددجویان و خانواده‌های آن‌ها است.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.