تصفیه‌خانه تازه کند آب شرب ۱۲۰ روستای منطقه را تامین می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: تصفیه‌خانه تازه کند در صورت بهره‌برداری آب مورد نیاز شهر انگوت و ۱۲۰ روستای منطقه را برطرف خواهد کرد.

علی حیدری اناری با اشاره به پیشرفت ۲۰ درصدی تصفیه خانه تازه کند گفت: این تصفیه خانه در پایین دست سد تازه کند در دست احداث است و با تکمیل آن مشکل آب آشامیدنی شهر انگوت و روستاهای منطقه برطرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به احداث سه سد مهم برای تامین آب آشامیدنی منطقه گرمی و انگوت افزود: هم اکنون بیش از ۲۵ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد عمارت گرمی جمع شده است و این سد نیاز آبی پنج هزار هکتار از اراضی واقع در تراس رودخانه در پایین دست سد را تامین خواهد کرد.

به گفته او، سد تازه کند هم با حجم ۷.۴ میلیون مترمکعب در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده که علاوه بر تامین آب بخش مهمی از اراضی پایین دست، آب آشامیدنی روستاهای همجوار در منطقه را تامین می‌کند.

حیدری اناری با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در استان گفت: در سایه فرهنگ‌سازی‌ها و توجه به مهندسی ارزش در طرح‌های بخش آب، توانستیم در سال آبی گذشته کشت پاییزه را در شبکه آبیاری مغان از ۲۴ هزار هکتار به ۳۸ هزار برسانیم.

او می گوید: با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش چشمگیر آورد رودخانه ارس ضروری است کشاورزان از کشت زودهنگام پاییزه و کشت دوم در شبکه‌های آبیاری مغان و خداآفرین خودداری کنند.

حیدری اناری با تاکید بر لزوم همکاری همه جانبه دستگاه‌های مختلف برای افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی افزود: برای رعایت الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پرآب بر همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و انتظامی باید پای کار باشند.

او به کشاورزان دشت مغان هم توصیه کرد برای عبور از شرایط خشکسالی، اقدامات لازم برای مدیریت آب در شبکه از جمله آبیاری شبانه، کاهش ساعات آبیاری، تغییر در شیوه آبیاری محصولات ردیفی، افزایش دور آبیاری محصولات کشاورزی ، اعمال کم‌آبیاری و همچنین نوبت بندی آب در کانال‌ها را انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.