سیل در بجنورد؛ آبگرفتگی ۴۸ منزل مسکونی و نجات ۴۶ دانش آموز

بارش کوتاه و سیل آسای باران سه شنبه شب موجب آبگرفتگی مناطقی از شهر بجنورد شد و امدادگران هلال احمر ۴۸ وحد مسکونی در منطقه جوادیه مرکز خراسان شمالی را از سیلاب تخلیه و ۴۶ دانش آموز گرفتار در سیلاب اسفراین را نجات دادند.

بارندگی ۱۰ دقیقه ای و سیل آسای عصر و شامگاه ۲۶ مهرماه  موجب غافلگیری مردم در شهرستان های بجنورد و اسفراین شد و این بارش سبب آبگرفتگی معابر و بسیاری از مغازه ها و خانه ها در محله‌های مختلف شهر شد و در مدت زمان کمی آب تمامی خیابان های مرکز خراسان شمالی را لبریز و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد.

کارشناسان معتقدند که وضعیت توپوگرافی بجنورد به صورت کاسه است و سیل که جاری شود در مدت کوتاهی نواحی مرکزی و شمالی شهر در سیلاب فرو می رود و این رویه سالهاست که در این شهر تکرار می شود.

اگرچه اهمیت لایروبی مسیل ها در شهر بجنورد همزمان با صدور هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع بارش باران و سیلاب بیشتر مورد توجه قرار می گیرد ولی لایروبی اصلی ترین مسیل بجنورد(خندق) خود حکایتی دیگر است که سالهاست برجا مانده و این طرح مهم به دلایل مختلف اجرا نمی شود.

آبگرفتگی ۷۸ منزل مسکونی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی در این خصوص گفت: تجمع و روان شدن آب حاصل از بارندگی در مناطقی از بجنورد باعث جاری شدن سیلاب به داخل منازل مسکونی در منطقه جوادیه و گرفتاری ساکنان این منطقه شد.

ابوالفضل محبان خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در ۲ شهرستان بجنورد و اسفراین با همه توان و با استفاده از ۱۲ دستگاه پمپ تخلیه، اقدام به تخلیه آب از ۴۸ منزل مسکونی منطقه جوادیه در بجنورد کردند.

وی تصریح کرد: همچنین امدادگران جمعیت هلال احمر استان تعداد ۳۰۰ قوطی کنسرو تن ماهی، ۳۰۰ قرص نان و ۵۰ پرس غذای گرم هم بین آسیب دیدگان از این سیلاب توزیع نمودند.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، شهرستان بجنورد به عنوان مرکز استان ۳۲۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳۰ هزار آن در شهر بجنورد ساکن هستند.

نجات ۴۶ دانش آموز از سیلاب

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی نیز در ادامه عنوان کرد: بارش ۱۰ دقیقه ای عصر روز گذشته در اسفراین در برخی از مناطق این شهرستان حادثه آفرین شد و ۴۶ دانش آموز در یکی از مدارس روستای "گرمه خوش" از توابع شهرستان اسفراین گرفتار سیلاب شدند.

ابراهیم سارمی افزود: بلافاصله پس از اطلاع از گرفتار شدن دانش آموزان، ۲۵ نیروی امدادی در قالب پنج تیم عملیاتی به روستای محل حادثه، اعزام و عملیات رهاسازی و نجات آنها را آغاز کردند.

وی بیان کرد: نیروهای هلال احمر با کمک آمبولانس و خودروهای امدادی و نیروهای مردمی دانش آموزان را به محل امن انتقال دادند.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع است.

  گرچه این روزها خراسان شمالی در بین استان های دارای تنش آبی جای گرفته است و همواره کشاورزان این خطه دعای باران را زمزمه می کنند اما برای اهالی بجنورد این بارش ها خوشایند نیست زیراکه سهم آنان از نعمت الهی خیابان‌هایی آب گرفته، ترافیک و دردسر تردد شهری است.

این قصه سال ها به قوت خود باقیست و انگار تدابیر هم فقط برای امدادرسانی های پس از باران اندیشیده می شود.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.