مسئولان استان هرچند از کاهش ۵۰ درصدی قاچاق چوب در استان خبر می‌دهند، اما قطع بدون مجوز درختان آنهم در این استان کویری آسیب زاست.

گلچین دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: مردم مهم‌ترین عامل برای کاهش قاچاق چوب و تسریع فرایند کشفیات هستند و قالب قوانین و رویکرد‌ها پیشگیرانه تاکید دارد.

او افزود: در شش ماهه ابتدایی پارسال ۵۷ تن و ۸۱۰ کیلوگرم چوب کشفیات داشتیم که این آمار در مدت مشابه امسال به ۲۹ تن و ۱۳۱ کیلوگرم رسید که تقریباً کاهش ۵۰ درصدی کشفیات چوب را نشان می‌دهد که دلیل آن کاهش قاچاق چوب و اطلاع رسانی درست در مورد طی کردن موارد قانونی حمل چوب است.

گلچین بیان کرد: در برخی موارد باغداران چوب‌هایی را که آفت زده است یا وجود آن برای باغ ضرر دارد را قطع و بدون طی کردن موارد قانونی اقدام به حمل آن می‌کنند که این موضوع باعث بروز مشکل برای این افراد و قاچاق تلقی شدن بار آن‌ها می‌شود، زیرا مجوز قانونی قطع و حمل را نگرفته اند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی ادامه داد: تمام مسیر‌های اصلی و فرعی استان در اشراف کامل اطلاعاتی و نیرو‌های فراجا قرار دارد و نیرو‌ها به طور مداوم دغدغه امنیت و جلوگیری از قاچاق را دارند.

توقیف ۲۰ تن چوب جنگلی و باغی در خراسان جنوبی

نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: اطلاع رسانی بیشترین اثرگذاری را برای جلوگیری از قاچاق چوب دارد که می‌توان به اقداماتی مثل آموزش و معرفی همیاران طبیعت، آموزش عمومی، آموزش به روستاییان و اطلاع رسانی از طریق رسانه اشاره کرد.

 او افزود: در استان مجوز قطع چوب جنگلی نداریم و آنچه که بیشتر اتفاق می‌افتد چوب باغی ست که به سبب خشکسالی و آفات به این چوب‌ها خسارت وارد شده و می‌بایست قطع شود که مراحل آن نیز باید مدیریت شود و چرخه قانونی مجوز قطع صادر شود و اداره ما فقط در گونه‌های باغی مجوز قطع را می‌دهد.

نصرآبادی بیان کرد: در مورد گونه‌های جنگلی در صورتی که موارد بسیار حساس در طرح‌های مختلف ثابت شود که باید چوب درختان در این منطقه قطع شود نیز باز هم با هماهنگی و بازدید‌ها مجوز قطع با شرایط مزایده داده می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۲۰ تن توقیف چوب جنگلی و باغی داشتیم و همچنین از ابتدای سال تاکنون ۳۱۸ فقره مجوز حمل توسط اداره ما صادر شده است که شامل ۲۲۰۰ متر مکعب چوب آلات باغی و جنگلی بوده و استان‌های هدف حمل نیز استان مازندران، همدان و رضوی بوده است.

او عنوان کرد: در استان چوب درختان میوه مثل گردو بادام و توت به طور غالب وجود دارد و گونه‌های هسته دار نیز درصد کمی را تشکیل می‌دهند و برای چوب‌هایی که مجوز قطع و حمل می‌گیرند هم در داخل استان کارخانه تولید زغال صنعتی وجود دارد و هم چوب‌ها به سایر استان‌ها به ویژه شمال کشور برای کارخانه کاغذسازی ارسال می‌شود.

نصرآبادی اظهار کرد: دوسال پیش سامانه مدیریت حمل و بهره‌برداری چوب در کشور و استان تشکیل شد و افراد می‌توانند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی برای چوب آلات باغی خود درخواست مجوز قطع و حمل را بگیرند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزاری خراسان جنوبی گفت: هم استانی‌ها می‌توانند موارد غیرقانونی قطع درختان و قاچاق چوب را از طریق شماره تلفن‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اعلام کنند.

برچسب ها: چوب ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.