درپی آزادسازی پساب‌های سمی نیروگاه فوکوشیمای ژاپن، روسیه موقتا واردات غذا و محصولات دریایی از این کشور را ممنوع کرد.

سرویس فدرال نظارت بر دامپزشکی و گیاهپزشکی روسیه که به نام Rosselkhoznadzor نیز شناخته می‌شود، امروز دوشنبه گزارش داد که این کشور به دنبال تصمیم توکیو برای رهاسازی آب آلوده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، ممنوعیت موقت واردات غذا‌های دریایی ژاپن را به عنوان یک اقدام «احتیاطی» انجام خواهد داد.

 این نهاد روسی توضیح داد که انتظار می‌رود این اقدام تا زمانی که اطلاعات جامع و لازم برای تایید ایمنی محصولات آبزی ارائه شود، باقی می‌ماند. علاوه بر این، متخصصان Rosselkhoznadzor بازرسی جداگانه‌ای از محصولات و غذا‌های دریایی ژاپن انجام خواهند داد.

مسکو به پکن در اعمال محدودیت‌هایی بر واردات غذا‌های دریایی ژاپنی در واکنش به تخلیه فاضلاب رادیواکتیو توکیو از نیروگاه هسته‌ای به اقیانوس آرام پیوست. با این وجود، ژاپن ادعا می‌کند که آزمایشات هیچ رادیواکتیوی را در آب دریا پس از انتشار آب آلوده نشان نداده است.

آزادسازی آب حاوی رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما ژاپن به دریا اکنون به یکی از چالش‌های توکیو با کشور‌های همسایه خود در شرق آسیا تبدیل شده است. چین و روسیه از جمله کشور‌هایی هستند که به این موضوع اعتراض کرده و واردات محصولات دریایی از ژاپن را ممنوع اعلام کرده اند. 

پس از زلزله و سونامی فاجعه‌بار سال ۲۰۱۱ در ژاپن، نیروگاه فوکوشیما تخریب شد و به شدت آسیب دید. ژاپن با مقدار زیادی آب، راکتور‌های آسیب دیده را خنک نگه می‌داشت، اما اکنون دیگر محلی برای نگه‌داری این میزان آب ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار