بیش از ۳ هزار نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالی

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: سه هزارو ۵۰۵ نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی از خدمات این نهاد حمایتی بهره‌مند هستند.

محسن توحیدی مقدم گفت: روز جهانی عصای سفید امسال با شعار تلفیق اجتماعی نابینایان، ترسیم فردایی بهتر برای نابینایان با هدف آگاه کردن مردم به حقوق نابینایان نام گذاری شده است.

وی افزود: نا بینایان و کم بینایان استان به صورت مستمر و غیر مستمر از خدمات بهزیستی شامل لوازم مورد نیاز عینک، لوح، قلم، ماشین حساب گویا، عصا بیش از ۳ هزار نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالیو ... بهرمند می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی استان در ادامه همچنین از تأمین مسکن، هزینه تحصیل در دوران تحصیل و دانشجویی خبرداد و گفت: نابینایان و کم بینایان در بین گروه معلولان در تحصیل دانشگاهی موفقیت‌های زیادی کسب کرده اند.

جذب یازده نابینا در آموزش و پرورش
توحید مقدم با اشاره به سهم سه درصدی اشتغال معلولین در ادارات گفت: با سراسری شدن آزمون استخدامی وضعیت اشتغال نیز بهتر شده و سال گذشته یازده نفر از طریق آموزش و پرورش جذب شدند و برای تعدادی هم از طریق پرداخت تسهیلات اشتغال زمینه اشتغال فراهم شده است.

به گفته وی علاوه برآن کارفرمایانی هم که معلولان را جذب کنند ۲۳ درصد از حق بیمه را بهزیستی پرداخت می‌کند؛ و همچنین کارفرمایانی که در کار گاه خود معلولین را مشغول بکار کنند می‌توانند تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان از تسهیلات کم بهره استفاده کنند.

غربالگری مهمترین فاکتور پیشگیری
مدیر کل بهزیستی استان غربالگری را مهمترین فاکتورپیشگیری از بروز معلولیت‌ها به ویژه نابینایی و کم بینایی دانست و اضافه کرد: پارسال ۴۳ هزار و ۷۶۳ کودک سه تا ۶ سال نیز مورد معاینه قرار گرفتند، در این راستا هزار ۳۲۰ کودک در مرحله اول طرح غربالگری برای معاینه تنبلی چشمی و سایر اختلالات چشمی به مراکز تخصصی و بینائی سنجی معرفی شدند که برای ۲۷۲ کودک عینک تجویز شد و همچنین هفت کودک نیز به عمل جراحی نیاز داشتند.

وی گفت: ۵۰۴ میلیون تومان برای طرح غربالگری برای خرید عینک، عصای سفید هزینه‌های درمان و جراحی‌ها برای خانوار‌های نیازمند هزینه شد.
توحید مقدم گفت: همچنین از ابتدای امسال نیز ۹ هزار کودک مورد معاینه قرار گرفتند که ۲۱۷ میلیون تومان برای این طرح اختصاص یافته است.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به مشارکت هشت پایگاه دائمی و ۳۳ مرکز مثبت زندگی و۱۴ مرکز بینایی‌سنج در طرح غربالگری کودکان به خانواده‌ها توصیه کرد: کودکان سه تا ۶ سال را برای غربالگری به مراکز مورد نظر مراجعه کنند تا در صورتی که کودکان دارای تنبلی چشم و یا سایر اختلالات بینایی باشند در این سن شناسایی شوند.
۲۵ هزار و ۳۴۳ معلول زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالی هستند.

برچسب ها: نابینایان ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.