علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در برنامه تهران۲۰ با اشاره به نظارت بر برخی از مراکزی که مبالغ بالاتر از تعرفه قانونی مشاوره دریافت میکنند، گفت: موارد خاصی هستند که ساعتی ۸۰۰ هزار تومان دریافت کرده که این موارد را پذیرفته و رد نمیکنم. در برنامه سازمان داریم که معاونت انتظامی سازمان فعالیت خود را بیشتر و بازرسیهای آشکار یا غیر آشکار را انجام داده و یک ارزیابی از وضعیت موجود داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم به برخی از مشکلات جامعه خودمان در رابطه با هزینهها بپردازیم.
آشتیانی در مورد گزارشهایی مبنی بر افزایش تخلفات گفت: در قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، ماده ۱۹ و ۲۰ در ارتباط با تخلفاتی است که در خصوص روانشناسان و مشاوران صورت میگیرد. یک هیأت حل اختلاف داریم که اگر مراجعهای از روانشناس یا مشاور شکایت کند که هزینه بیشتری دریافت کرده و یا هر شکایت دیگر، در ابتدا هر دو طرف را دعوت و سعی بر حل آن مشکل میکنیم که به مراجع بالاتر کشیده نشود. اگر در این مرحله نتوانستیم مشکل را حل کنیم، یک کمیسیون تخلفات بدوی که از تعدادی متخصص، حقوقدان و وکیل تشکیل شده و این مساله را مورد بررسی قرار داده و به حکمی میرسند و اگر نیاز به تجدید نظر بود، به کمیسیون تجدید نظر رفته و در آنجا قطعی میشود. حکمها قانونی است و میتواند مواردی همچون ۳ ماه انفصال از خدمت، ۶ ماه، ۱ سال، ۳ سال و ۵ سال و در نهایت منجر به لغو پروانه خدمات شود. البته مردم میتوانند به صورت مستقیم به سازمان نظام روانشناسی مراجعه و شکایت خود را مکتوب ارائه و ما موظف هستیم آن را بررسی کنیم.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پاسخ به این سوال که میگوید: بسیاری از مراکز مشاوره مجوز ندارند و مردم اعتمادشان را از دست داده و چه نظارتی بر این امر وجود دارد، گفت: درصدی که مجوز ندارند در مقایسه با درصدی که مجوز دارند بسیار کم بوده و شاید یک الی دو درصد است. ما در این سازمان بیش از ۵۷ هزار عضو داریم که نزدیک به ۲۰ هزار نفر از آنان پروانه تخصصی داشته و میتوانند خدمات ارائه کنند. شاید بهتر باشد مردم سراغ روانشناسانی بروند که نام آنان داخل سایت سازمان است یا سراغ کسانی بروند که در آن مرکز پروانه اشتغال تخصصی نصب شده و سراغ افرادی خارج از این دست نروند. این موضوع نیاز به اطلاعرسانی و آگاهی مردم دارد. در سایت سازمان یک لیستی از روانشناسان زرد یعنی کسانی که مدرک نداشته و کار مشاوره میکنند، وجود دارد. مردم باید انتخاب، شناسایی و ارزیابی کرده که میخواهند به چه مشاورهای مراجعه کنند.
فتحی در خصوص پرداخت این هزینهها توسط سازمانهای بیمهگر خاطرنشان کرد: در مورد بیمه دو گرایش روانشناسی بالینی و سلامت در خدمات خود از طریق بیمه پشتیبانی میشوند. یکی از برنامههای ما این است که بتوانیم سطوح بیمه را گسترش دهیم چرا که اعتقاد من بر این است که همه گرایشهای روانشناسی به نوعی با سلامت ارتباط دارند.