معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد که ۱۳ گونه پرنده شکاری که روزگاری به وفور در استان مشاهده می‌شدند اکنون در حال انقراض هستند.

پاکباز گفت: کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ نوع آب و هوای سرد و گرم و زیستگاه‌های متنوع، گونه‌های مختلفی از پرندگان را با خاستگاه جغرافیای متفاوت در خود جای داده است.
 
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: پرندگان شکاری همانند عقاب ماهیگیر، هما، کرکس سیاه، عقاب دریایی دم سفید، عقاب طلایی، عقاب شاهی، عقاب خالدار بزرگ، عقاب صحرایی، کور کورحنایی، قرقی طرلان، شاهین، دلیجه کوچک و قمره معمولی در این استان در معرض انقراض قرار گرفته اند.
 
محسن پاکباز ادامه داد: این پرندگان، کنترل کننده جمعیت خزندگان و جوندگان مضر و آفات کشاورزی هستند و نقش بسیار مهمی در تعادل اکولوژیک دارند که باید به جد از آن‌ها محافظت کرد.
 
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست به اعتراض مردمی از منطقه‌ای در کشور ژاپن به وجود تعداد زیاد گنجشک‌ها و آسیب زدن به شالیزار‌های آن‌ها از دولت وقت اشاره کرد و گفت: دولت در ابتدا با همراهی با مردم تفنگ‌های شکاری در اختیار کشاورزان قرار داد که اگرچه پس از مدتی تعداد جمعیت این گونه پرنده کم شده، ولی با هجوم ملخ‌ها به شالیزار‌ها محصول بسیار کمتری در زمان وجود پرنده کنجشک‌ها برداشت کردند.
 
پاکباز تصریح کرد: جنگل‌ها و به صورت کلی یک منطقه طبیعی و جغرافیایی یک اکوسیستم است که از یک مجموعه و روابط پیچیده‌ای برخوردار هستند و این اکوسیستم یک اجزایی دارد که در تعادل با هم هستند و روابط بسیار پیچیده دارند و با حذف یک جز شاید به طغیان دیگر اجزا منجر شود.
 
استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد و درخت بلوط به عنوان گونه غالب که بیش از ۷۰ درصد جنگل‌های استان را پوشش می‌دهد و از سال‌های گذشته مساحتی زیادی از جنگل‌های بلوط مورد هجوم پروانه برگ خوار قرار گرفته است.
 
مطالعات نشان از بومی بودن این گونه از پروانه برگ خوار بلوط دارد و با بهم خوردن تعادل اکوسیتسم طغیان این نوع حشرات را شاهد هستیم.
 
انقراض هر پرنده‌ای می‌تواند بر ناپایداری اکوسیستم تاثیر بگذارد چرا که به باور کارشناسان تنوع و جمعیت بالای پرندگان شکاری در یک منطقه، نشانگر سلامت آن زیستگاه است و با نبود این نوع پرندگان زیستگاه این مناطق در معرض نابودی و طغیان حشرات یا دیگر جانواران قرار می‌گیرد.
 
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ نوع آب و هوای سرد و گرم است و زیستگاه‌های متنوعی اعم از یخچال‌های دائمی، کوهستان‌های مرتفع و برفگیر، جنگل‌های بلوط، تپه ماهور‌های مناطق گرمسیری ... در این استان وجود دارد.
 
در این استان ۶ منطقه حفاظت شده و یک پارک ملی وجود دارد که مناطق حفاظت شده "خائیز و سرخ"، "خامین"، "دیل"، "تنگ سولک" و "سیوک" در منطقه گرمسیری و مناطق حفاظت شده "دنای" غربی و شرقی و "پارک ملی دنا" در منطقه سردسیر استان قرار دارد و این مناطق، پرندگان متنوعی را با خاستگاه جغرافیای متفاوت در خود جای داده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج در پژوهشی با اشاره به وضعیت پرندگان مناطق حفاظت شده استان گفت: حدود ۵۲۰ گونه پرنده در ایران زندگی می‌کند که متعلق به ۱۹ راسته، ۷۸ خانواده و ۲۱۵ جنس است که از این تعداد، ۱۶ رسته، ۵۲ خانواده و حدود ۲۴۰ گونه در استان کهگیلویه و بویراحمد زیست می‌کنند.
 
"آریا شفائی پور در این پژوهش گفت: از تعداد ۵۲۰ گونه پرندگان ایران، ۴۷ گونه آن متعلق به راسته شاهین سانان است و از این تعداد، ۲۷ گونه آن در این استان زندگی می‌کنند که گونه‌هایی از آن‌ها زمستان گذران و تعدادی در استان زادآوری می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: پرندگان شکاری، در معرض تهدیدات زیادی مانند تیراندازی بطرف آنها، استفاده از طعمه‌های مسموم، برداشتن جوجه‌های آن‌ها از لانه، تخریب زیستگاه و استفاده از آن‌ها در قوشبازی یا نگهداری غیرقانونی آن‌ها به عنوان حیوان خانگی قرار دارند که حفاظت از آن‌ها باید بدرستی انجام شود.
 
این عضو هیات علمی تصریح کرد: تنوع و جمعیت بالای پرندگان شکاری در یک منطقه، با توجه به قرار داشتن آن‌ها در بالای زنجیره غذایی، نشانگر سلامت آن زیستگاه است.
 
شفائی پور ادامه داد: اگرچه گونه‌های متنوعی از پرندگان شکاری زمانی به وفور در استان مشاهده شده، اما امروزه جمعیت برخی از آن‌ها در بعضی از مناطق بسیار کم و حتی منقرض شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.