چهارمین همایش بین‌المللی مولوی پژوهی صبح امروز با حضور رئیس بنیاد ملی علم ایران در دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد.

این همایش با حمایت دانشگاه اصفهان و کرسی مولوی‌پژوهی، بنیاد ملی علم ایران، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قطب علمی مطالعات بنیادی و کاربردی ادب عرفانی، کمیسیون ملی یونسکو در ایران و نیز شماری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود.


مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان گفت: ارائه مقالات به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، انتخاب و معرفی پژوهش‌های برتر حوزه مولوی‌پژوهی در قالب رساله، مقاله و کتاب، رونمایی از بارگاه مجازی مولوی و برگزاری رویداد‌های کمک نوآور (startup) از محور‌های این همایش است.


الهام سیدان افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سلسله‌نشست‌های این همایش تا اواخر آذرماه امسال ادامه دارد و بیش از ۳۰ نشست در سه حوزه ارتقای بنیان‌های علمی و نوآوری، بین‌الملل و حوزه کاربردی و میان‌رشته‌ای به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود.


او  گفت: به تعدادی از واجدان شرایط از میان دانش‌آموختگان داخل و خارج کشور، فرصت پسادکترا و برای تعدادی از اعضای هیئت علمی خارج از کشور، فرصت مطالعاتی اعطا می‌شود.


سیدان افزود: در این همایش به مواردی از قبیل سنت عرفانی مولانا، مشرب عرفانی مولانا، زبان عرفانی مولانا، مولوی و شمس، شعر و نثر مولوی، نسخه‌پژوهی و تصحیح متن در حوزه مولوی‌پژوهی، طریقه‌های عرفانی متأثر از مولوی، سیر تطور اثرگذاری مولانا در ادب فارسی، ادب عامه و مولوی‌پژوهی و شروح مثنوی پرداخته می‌شود.

 

اوگفت: همچنین در حوزه بین‌الملل به موضوعاتی نظیر مولوی در عرصه بین‌الملل، شبه‌قاره، آسیای میانه، اروپا، آمریکا، آفریقا، بالکان، شرق دور، ترکیه، کشور‌های عرب‌زبان و مولوی در میان کردزبانان توجه می‌شود و در حوزه کاربردی و میان رشته‌ای نیز موضوعات اسلام‌شناسی و مولوی‌پژوهی، ایران‌شناسی و مولوی‌پژوهی، مولوی در دنیای امروز، ادبیات کودک و مولوی‌پژوهی، علوم انسانی دیجیتال و مولوی‌پژوهی، مولوی و جامعه‌شناسی، مولوی و مشاوره، مولوی و روانشناسی و مولوی و علوم تربیتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.