نخستین جشنواره ملی «لالایی‌خوانی» در تربت‌حیدریه، در حالی به کار خود پایان داد که با حواشی متعدد و انتقادات برخی از شرکت‌کنندگان همراه بود. 

نخستین جشنواره ملی لالایی خوانی در قالب گروههای جوان و نوجوان، رقابت آزاد و گروه ویژه مادران بالای ۶۰ سال از ۱۹ تا ۲۱ مهرماه به میزبانی تربت حیدریه واقع در جنوب خراسان رضوی برگزار شد.

در این جشنواره شرکت کنندگان از ۹ استان کشور شامل استانهای سه گانه خراسان، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و همدان حضور داشتند.

یکی از شرکت‌کنندگان گفت: با توجه به اینکه در جشنواره‌های متعدد شرکت داشته‌ام، این جشنواره ضعیف بود، به عنوان مثال از قبل گفته بودند به صورت گروه‌خوانی باید باشد و نه تک‌خوانی و حال اینجا که آمدیم، دیدیم تک‌خوانی هم اجرا شد.
منصوره هنرپیشه افزود: پیشتر اعلام شده بود که گروه کودک و نوجوان هم می‌توانند در جشنواره لالایی رقابت کنند، اما این گروه شرکت نداشتند.
وی با بیان اینکه قبلا از برگزارکنندگان همه قوانین را پرسیده و حالا می‌بینیم همه چیز به صورت خلق‌الساعه تغییر کرده و هیچ کس پاسخگو نیست، اظهار کرد: اگر قرار به گروه‌خوانی و آن هم با رعایت کامل پوشش اسلامی بود، پس چرا آقایان به عنوان تماشاچی حضور نداشتند؟
هنرپیشه افزود: اگر هم قرار به تک‌خوانی بود و فقط بانوان حضور داشتند، چرا اجازه تصویربرداری از اجرای‌ خودمان را نداشتیم و به طور کل شاهد بودیم برای شرکت‌کنندگان خراسانی محدودیت‌های بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها قائل بودند.
‌صغرا خواجه‌ای‌نژاد از دیگر شرکت‌کنندگان نیز با بیان اینکه در قدیم مردان نیز لالایی می‌خواندند، گفت: اگر هدف جشنواره زنده نگه داشتن یک فرهنگ اصیل ایرانی بود، چه اشکالی داشت آقایان نیز در اجرا یا تماشای اجرای بانوان حضور می‌داشتند!
یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نیز گفت: وقتی اتفاق بزرگی در کشور رقم می‌خورد، حداقل دست اندرکاران باید نتیجه تلاش‌های خودشان را ثبت و ضبط کنند.
سپیده پورولی افزود: برخی شرکت‌کنندگان به دلیل سن بالا، به منزله میراث معنوی محسوب و شاید سال دیگر در میان ما نباشند و این رویکرد آثار این عزیزان را هم محو کرد.

در پاسخ به این اظهارات دبیر جشنواره ملی لالایی خوانی گفت: با توجه به اینکه برپایی جشنواره نخستین تجربه ما بود، لذا داوران همه شرکت‌کنندگان را برنده تشخیص دادند.
حکیمه خاکسار افزود: در عین حال "سارا فهیمی" با هشت سال سن به عنوان کم سن و سال‌ترین شرکت‌کننده و «کنیز هریوندی» با ۹۷ سال سن به عنوان مسن‌ترین و خاتون جشنواره به صورت ویژه تقدیر شدند.
وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده با بیان اینکه مجوز جشنواره تنها برای شرکت بانوان بوده و تمام عوامل و دست‌اندکار جشنواره از جمله داوران و عوامل پشت صحنه، همگی بانوان بودند، گفت: اما در عین حال اینجا تربت‌حیدریه است و برخی به ما اجازه ندادند جشنواره را به شکل بهتری برگزار کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.