با یک سرکشی ساده در فضای مجازی خیلی خوب متوجه میشویم که تبلیغات و استقبال از عملهای جراحی زیبایی نسبت به گذشته بیشتر شده است. هر کدام از اینفلوئنسرها به تنهایی تبلیغ یک نوع جراحی زیبایی را انجام میدهند و پزشکان پنجه طلا مد نظر خود را معرفی میکنند. این در حالی است که چندی پیش رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران نسبت به تغییر قیافه اصیل ایرانی به دنبال انجام اعمال زیبایی متعدد، ابراز نگرانی کرد.
سارا هاشمی، روانشناس بالینی و رئیس کمیته توسعه علوم روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افراد زیادی را میشناسیم که با وجود انجام عملهای زیبایی باز هم احساس خوبی ندارند و حتی دچار افسردگی میشوند. این افرد فکر میکنند بعد از این عمل باید عمل دیگری انجام دهد تا به زیبایی مطلوبی که مد نظرشان است دست پیدا کنند و اکثرا هم موفق نمیشوند.
رئیس کمیته توسعه علوم روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که این موضوع ریشه روانی دارد یا تحت تاثیر فضای مجازی اتفاق میافتد، گفت: حقیقتاً هر دو؛ البته نمیتوانیم بگوییم کلا عملهای زیبایی که شامل موارد مختلف میشود بد است و افراد را از هر گونه جراحی زیبایی نفی کنیم یا حتی برچسب بزنیم. در کل انسانها به دنبال زیبایی هستند و لزوما فردی که عمل زیبایی انجام میدهد مشکلی ندارد مخصوصا اگر نقصی در عمل زیبایی برطرف شود و به فرد اعتماد به نفس بدهد بسیار هم خوب است. اما عمل زیبایی باید در حد متعادل و معمول باشد. وی افزود: عملهای زیبایی اگر وسواس گونه ادامه پیدا کند که شخصیتهای وسواسی زیاد دیده میشود قطعا ریشه روانی دارد بنابراین بهتر است قبل از این که عملهای تهاجمی مثل پیکر تراشی و ... انجام شود، فرد تحت نظر مشاوره یا روانپزشک باشد.
هاشمی افزود: اغلب در جلسات مشاوره مشخص میشود که این افراد شخصیتهای وسواسی، نمایشی، مرزی یا افراد اعتماد به نفس بسیار پائینی دارند.
کمیته توسعه علوم روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فضای مجازی در افزایش میزان عملهای جراحی بی تاثیر نیست گفت: فضای مجازی با فیلترهایی که افراد را بی نقص نشان میدهد توانسته افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد و متاسفانه بسیاری از اوقات مخاطب غافل است و فکر میکند چهره واقعی بلاگر، اینفلوئنسر یا حتی بازیگرها همینطور بی نقص است و این میتواند به مشکلات روحی فردی که اعتماد به نفس پائین دارد دامن بزند. وی با بیان اینکه این افراد اغلب سعی میکنند شبیه فرد خاصی در فضای مجازی شوند تا آدم با ارزشی باشند، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد ارزشمندی را اینطور خلاصه میکنند که باید ظاهر زیبا و بی نقصی داشته باشم. همانطور که اشاره کرده ایم ارزشمندی برای تعدادی از افراد در ظاهر خلاصه شده است که البته مدام باید آن را تغییر دهد تا خود را به ایده آلی که هرگز وجود ندارد نزدیک کند.
رئیس جراحان پلاستیک ایران چه میگوید؟
بابک نیکومرام رئیس انجمن جراحان پلاستیک نیز در این رابطه هشدار داد و گفت: گرایش مردم به عمل زیبایی، تغییر چهره و هزینههای سنگینی که بابت آن پرداخت میشود زنگ خطر جدی برای جامعه است.
وی ادامه داد: در صورت عدم مهار سونامی جراحی زیبایی علاوه بر آسیبهای اجتماعی و تغییر قیافهها، باعث آسیب جدی به حوزه درمان و بلعیدن منابع انسانی و مالی اختصاص داده شده برای حوزه سلامت کشور منجر خواهد شد.
رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به روی آوردن عموم پزشکان اعم از پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصصهای غیر مرتبط به امور زیبایی به خصوص اعمال جراحی زیبایی، خواستار کنترل، نظارت و مداخله جدی و عاجل وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جهت کاهش آسیب جدی به مردم در کشور شد.
نیکومرام اضافه کرد: با انجام اعمال زیبایی متعدد قیافه اصیل ایرانی در حال تغییر است و بایستی برای این موضوع چاره اندیشی شود.
وی تأکید کرد: برای ساماندهی و کنترل خدمات حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی نیاز به وضع قوانین و مقررات جدید و به روز داریم، زیرا قوانین گذشته پاسخگوی شرایط کنونی نیست. ضمن اینکه اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی در اولویت امور درمانی نبوده و حجم زیادی از فعالیتهای درمانی گروه پزشکی را میتواند به خود اختصاص داده که این موضوع میتواند باعث کاهش میزان ارائه خدمات درمانی واقعی به بیماران گردد؛ و به عنوان راهکار اولیه پیشنهاد عاجل برای ایجاد کمیته کشوری امور زیبایی مانند کمیته کشوری کرونا و دعوت از اعضای بورد و انجمنهای علمی مرتبط برای ارائه راهکار و تدوین دستورالعملهای نوین مربوط به حوزه زیبایی را دادند.
تا فرهنگ سازی نشود عملهای زیبایی افراطی ادامه دارد
جراحی زیبایی افراطی و احساس رضایتی که هیچ وقت اتفاق نمیافتد حتی در میان حلقه نزدیکان ما هم دیده میشود. اکثر افرادی که دست به جراحیهای افراطی و تهاجمی میزنند هیچ وقت به ایده آل مد نظر خود نخواهند رسید و در بعضی مواقع با افسردگی دست و پنجه نرم میکنند. احساس ارزشمندی به دلیل زیبایی ظاهری بیشتر در میان همه اقشار جامعه دیده میشود؛ و این موج تنها در صورتی قابل کنترل است که جوامع نسبت به فرهنگ سازی در رابطه با زیباییهای ظاهری، ارزشها و فضای مجازی اقدام کند.
منبع: آنا