هر کدام از گروه‌های سورپرایز آیتم‌های مختلفی تعریف‌کردند. قیمت‌های هر گروه با این که شیوه کارشان شبیه به هم است تفاوت دارد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا از آنها درباره چندوچون کارشان سوالاتی بپرسیم.

 هرکدام از مناسبت‌های مهم زندگی مانند سالروز تولد، ازدواج، استخدام و ... می‌تواند دستمایه گروه‌های سورپرایز برای شروع عملیات‌شان باشد. به تازگی خبر‌هایی مانند خواستگاری، خبر بارداری، ماه‌عسل، روز پدر، روز مادر یا مناسبت‌های خاص شغلی و حتی خبر مهاجرت را هم می‌توان در دسته‌بندی این گروه‌ها دید. مشتری‌هایشان همه‌جور افرادی هستند از تحصیل‌کرده و پیر و جوان تا آدم‌های معمولی و پولدار. بیشترشان یک هدف مشترک دارند و می‌خواهند فرد مدنظرشان را حسابی سورپرایز‌کنند و فیلم خروجی هم خوب از آب دربیاید. شاید نمونه‌اش را هم بین فامیل یا در صفحات اینستاگرامی دیده یا اصلا خودتان تجربه کرده‌باشید.

ما قرار نیست با سورپرایزکردن مخالفت‌کنیم و جلوی آن بایستیم. بیشتر از تبدیل‌شدن این موضوع به یک نمایش تمام‌عیار می‌ترسیم. از احساسات مصنوعی یا غیرواقعی که ممکن‌است جلوی دوربین چیزی غیر از واقعیت را به ما نشان‌دهد و از این که آدم‌ها بخواهند سورپرایزشان بهتر و عجیب‌و‌غریب‌تر از نفر قبلی باشد. برای نوشتن این مطلب به سراغ گروه و سایت‌های سورپرایز رفتیم تا از ماجرای این کسب‌و‌کار عجیب که مشتری‌های خاص خودش را دارد، سردربیاوریم. قیمت بعضی‌ها سورپرایزکننده‌تر از کارشان بود و حرف‌های بعضی از صاحبان این کسب‌و‌کار‌ها شنیدنی. در این مطلب می‌توانید همه آن‌چه دیدیم و شنیدیم را بخوانید. شاید شما هم سورپرایز‌شوید. می‌دانیم غافلگیری یا شگفتانه معادل فارسی سورپرایز است، اما چون همه این کسب‌وکار‌ها با عنوان سورپرایز کارشان را پیش‌می‌برند، به ناچار از این کلمه در این پرونده استفاده‌کردیم.

سورپرایز تضمینی، میلیونی و روان‎شناسانه!
هرکدام از گروه‌های سورپرایز برای خودشان آیتم‌های مختلفی تعریف‌کردند. قیمت‌های هر گروه با این که شیوه کارشان شبیه به هم است تفاوت دارد. همین موضوع بهانه‌ای می‌شود تا با چند نفرشان تماس‌بگیرم و درباره چندوچون کارشان سوالاتی کنم.

۴ میلیون برای سورپرایز یک ساعته!
«اگه دوست دارین عزیزان خودتون رو سورپرایزکنین، این کار رو با خیال راحت به ما بسپرین. گروه ما همشون حرفه‌ای و همه‌فن‌حریفن.» این‌ها را در توضیح آگهی گروه سورپرایز نوشته‌است. با شماره‌ای که گذاشته، تماس‌می‌گیرم و از نوع و نحوه سورپرایز‌ها می‌پرسم. مرد جوان می‌گوید: «قیمت از ۳۰۰ هزارتومان شروع می‌شه به بالا. پک کامل‌مون هم ۴ میلیونه. توی این پک، چون تعداد نوازنده‌ها بالاست و تایم سورپرایز بیشتر طول می‌کشه (حدود یک ساعته)، قیمت بالا می‌ره. برای پک ۴ تومنی فیلم‎بردار آتلیه میاریم. پکی که ۳۰۰ هزارتومنه هم گیتاریست‌مون خودش می‌خونه و می‌زنه. البته اصلا نگران نباشین، چون افراد گروه ما هر کدوم ۱۰ سال کارکردن و حرفه‌ای هستن.» می‌پرسم سورپرایز تلفنی چه مدلی است و می‌گوید: «یعنی از پشت تلفن طرف رو سورپرایز می‌کنیم.

بهش زنگ می‌زنیم و چیزی که دوست‌داره رو می‌خونیم. اون طرف یکی از اون و واکنشش فیلم می‌گیره. فیلم رو به ما می‌دن، ادیت می‌کنیم و بهشون تحویل می‌دیم.» حدس می‌زنم با چند نوازنده جوان طرف هستم که به خاطر پیدانکردن کار، این ایده را اجرایی کردند. جواب‌هایش تلگرافی‌است و سعی‌می‌کنم ریزتر درباره سورپرایز‌ها بپرسم، اما بی‌حوصله‌تر از آن است که بخواهد همه را توضیح‌دهد. حواله‌ام می‌دهد به نمونه کار‌هایی که قرار است بفرستد و بعد هم می‌گوید: «نمونه‌ها رو که دیدین بعدا زنگ بزنین! خداحافظ». لابد این هم یک مدل غافلگیری است که من از آن سر در نمی‌آورم!

 واکنش منفی داشت، می‌شود پشت‌صحنه!
از روی توضیحاتی که بعضی گروه‌های سورپرایز می‌نویسند معلوم‌می‌شود که می‌خواهند با ردیف‌کردن انواع و اقسام ایده‌ها و رضایت مشتری، خوره تماس‌گرفتن را به جان فرد بیندازند. مثل آگهی که با آن تماس می‌گیرم. چند روز پیش از یکی از مناطق بالاشهر مشهد آگهی داده‌است. مرد جوانی که خودش را مسئول گروه معرفی می‌کند و روابط عمومی بالایی هم دارد، سورپرایزشدن را تضمین می‌کند و تندتند می‌پرسد نمونه‌کار‌ها را دیدید؟ کدام مدل سورپرایز را می‌خواهید و توضیح‌می‌دهد: «هزینه سورپرایز بدون فیلم‌برداری از ۲ میلیون و ۵۰۰ شروع میشه. با فیلم‌برداری یک میلیون بهش اضافه میشه. گروه هم بین یک ربع تا نیم‌ساعت براتون اجرا می‌کنن. گروه‌مون ۴ نفره‌اس. نوازنده کاخن، گیتار، ملودیکا و خواننده.» از او می‌پرسم این همه هزینه کنم واقعا طرف سورپرایز می‌شود؟ می‌گوید: «اگه بخوام از خودم براتون بگم ۷ سال پیش با یکی از کمدینای معروف برنامه داشتم و تیتراژ یه فیلمم خوندم. ۱۵ ساله که موسیقی کار می‌کنم، اما به خاطر علاقه، گروه سورپرایز زدم. فقط، چون اون لحظه‌ای که طرف غافلگیر میشه رو دوست داشتم.»

می‌پرسم اگر فرد مورد‌نظر به سورپرایز واکنش منفی نشان‌داد، تکلیف چیست؟ می‌گوید: «ببینین! کار خود من اینه، اما چند وقت پیش وقتی از یک برنامه برگشته‌بودم خانمم با بچه‌های گروه توی یه کافی‌شاپ هماهنگ کرده‌بود و خودم غافلگیرشدم، چون اصلا فکرش رو نمی‌کردم. شما یک یا دو روز قبل از تولد یا مناسبتی که دارین هماهنگ‌کنین، طرف واقعا غافلگیر میشه. اگه بخواین بیشتر هزینه کنین ما بچه‌های تئاتر رو هماهنگ می‌کنیم. یعنی سناریو می‌چینیم و یکی با لباس مبدل می‌ره سراغ طرف. بذارین یه خاطره بگم. ما چند وقت پیش می‌خواستیم یک نفر رو توی پاساژی که هماهنگ شده‌بود غافلگیر کنیم. یکی از بچه‌ها رو با لباس مامور مخفی و بی‌سیم فرستادیم سراغش. کاسب بود و کارش لوازم خونگی. با دو تا از دوستاش توی پاساژ می‌چرخید. بنده خدا ۵ قدم برداشت می‌خواست سکته کنه و به هزار تا چیز فکر می‌کرد. خانواده‌اش رو هم پیش خودمون نگه داشتیم تا هر وقت گفتیم، بیان جلو. وقتی خانواده‌اش اومدن رنگ وروی صورتش دوباره برگشت. اصلا به ذهنش نمی‌رسید که قراره سورپرایز بشه و خانواده این‌طور براش تولد گرفته‌باشن. اگه طرف واکنش بد داشته‌باشه میشه پشت صحنه فیلم و بعد ما سریع درستش می‌کنیم. ما پیه این چیزا رو به تن‌مون مالیدیم و اگه طرف بهمون حمله‌کرد هم کرده! می‌خواد صدبار بگی آقا تولدت بوده! ایده خانواده‌ات بوده و...»

بر اساس چهره سورپرایز می‌کنیم!
اگر به دنبال سورپرایزکردن باشید به گروه‌های مختلفی برمی‌خورید که هرکدام ادعا می‌کنند در کارشان بهترین هستند و رقیب ندارند. بعضی‌هایشان با آب‌و‌تاب از کارشان تعریف‌می‌کنند و ریش گرو می‌گذارند که غافلگیری با گروه ما تضمینی است. بعضی‌ها هم هنوز قیمت‌نداده، شروع‌می‌کنند به پرسیدن جزئیات که از شغل طرف و روحیاتش بگویید تا با استفاده از روان‎شناسی آنالیزش کنیم و مطمئن شوید شخص سورپرایز می‎شود. مثل آگهی گروهی که با آن تماس‌می‌گیرم و مرد نسبتا جاافتاده‌ای با یک صدایِ بم جواب تلفن را می‌دهد. صدایش را صاف می‌کند و با لحنی شبیه مجری‌های صداوسیما، تاریخ، تعداد مهمان و محل سورپرایزکنان را می‌پرسد و درباره آیتم‌های مختلف‌شان این طور صحبت می‌کند: «ما خودمان چندفضای بسته داریم. اگر فضای باز بخواهید چند روف‌گاردن را می‌توانیم هماهنگ‌کنیم. یک کیک، تزیین ساده و گل‌آرایی میز هم روی پک هست. اتاق عمومی و vip هم داریم که هزینه‌هایش متفاوت است.

برای سورپرایز گروه موسیقی داریم که با فیلم‌برداری به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان می‌رسد. اگر اتاق vip را بخواهید یک میلیون به آن اضافه‌می‌شود. سورپرایز در خانه هم از یک میلیون و ۷۰۰ شروع‌می‌شود. ایده‌های مختلفی داریم و با بازیگران در ارتباطیم. سورپرایز می‌تواند شبیه دوربین مخفی باشد یا دیالوگ محور. مثلا وقتی فرد وارد می‌شود چشمش را با دوربین واقعیت مجازی می‌بندیم و او دیگر متوجه اطرافش نیست. در این فاصله گروه موسیقی و خانواده یا دوستانش هم اضافه می‌شوند و غافلگیری شروع می‌شود. آیتمی که بیشتر از همه جواب داده‌و هزینه مناسبی هم دارد همین دوربین است. ما روان‎شناسی آنالیز هم داریم و سورپرایز‌ها را براساس چهره و موقعیت شغلی فرد می‌چینیم.»

در سایت‎های سورپرایز چه خبر است؟

جست‌و‌جویی در سایت‌های مختلف که هرکدام چندین سورپرایز چند ده میلیونی دارند
سورپرایز‌ها به آگهی گروه‌های سورپرایز در سایت‌های اینترنتی ختم نمی‌شود. بعضی گروه‌ها برای خودشان اسم و رسم انتخاب می‌کنند، سایت دارند، در چند شهر مختلف شعبه زدند و برای سورپرایزشدن توسط گروه‌شان باید از قبل، نوبت رزرو کنید. به چند سایت سرزدم و آن کسی که با دیدن قیمت‌ها و آن‌چه در حال اتفاق بود سورپرایز شد، خودم بودم.

باکلاس باش و پادشاهی کن!
اسم سایت‌شان خارجی است و در کنار کار سورپرایز ایونت هم برگزار می‌کنند. یک سری ترکیب دهان‌پرکن دیگر برای پک‌های مختلف برای انواع سورپرایز‌ها ردیف‌کرده‌اند: کاپل پک، فرندز پک، vip پک و .... کاپل پک همان‌طور که از اسمش برمی‌آید برای قرار‌ها و سورپرایز‌های ۲ نفره است. این پک ۲ میلیون تومانی است و شامل یک میز است که با گلبرگ‌های خشک تزیین شده، ۴ بادکنک هلیومی روی پک است و یک کیک و نوشیدنی هم دارد. هیچ‌کدام از آیتم‌های این پک طوری نیست که خریدن یا هماهنگ‌کردنش برای خودم سخت باشد و هر‌طور حساب می‌کنم با یک سوم این قیمت هم می‌شود همه آن آیتم‌ها را داشت.

فرندز پک عنوان سورپرایز دیگری است که برای ۶ تا ۸ نفر طراحی شده و علاوه بر موارد سورپرایز قبلی یک سینی مزه هم دارد. مبلغ این یکی از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان شروع می‌شود و تا به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. هرچه فضای برگزاری بزرگ‌شود، قیمت‌ها هم بالاتر می‌رود. در پک تاپ این سایت محل برگزاری سورپرایز سالن یک کافی‌شاپ است و علاوه بر پذیرایی، عکاسی و فیلم‎برداری هم به آن اضافه‌می‌شود. قیمت این پک از ۸ میلیون و ۵۰۰ شروع می‌شود و تا ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم ادامه‌دارد. البته این آخر ماجرای سورپرایز‌ها نیست و پک vip که تنها تفاوتش اضافه‌شدن چند سینی غذا و مزه و حضور نوازنده در آن است از ۲۱ میلیون تومان شروع می‌شود و معلوم نیست تا کجا ادامه خواهدداشت.

چندده میلیون خرج برای سورپرایز یا نمایش؟
در بازارِ پررونق سورپرایزکردن هرچه متفاوت‌تر و عجیب‌و‌غریب‌تر، قیمت‌ها فضایی‌تر. سایتی که به آن سرمی‌زنم انواع و اقسام سورپرایز‌ها را دارد. فعلا خدمات‌شان محدود به تهران و جزیره کیش است و در تدارک شعبه برای شهرستان‌های دیگر هستند. سورپرایز‌های این سایت را می‌توان به دو دسته کمتر و بیشتر از ۱۰ میلیون تومان تقسیم‌کرد. کف قیمت از سورپرایز مجازی شروع می‌شود که یک میلیون تومان است. سورپرایز عروسک، سوارکاری، پینت‌بال، مرکز خرید، اخبار، اسنپ، پاراگلایدر، سینما، اتاق فرار، شعبده‌بازی و دوربین مخفی را می‌توان با قیمت‌هایی بین ۴ میلیون تا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رزرو کرد. البته نکته عجیبی هم وجود داشت که به ازای ضبط و فیلم‌برداری با دو دوربین، ۲ میلیون و حومه شهر یک میلیون تومان به قیمت‌ها اضافه‌می‌شود. سورپرایز آفرود ۲۰ میلیونی و بالون ۲۴ میلیون تومانی هم از سورپرایز‌های لاکچری این سایت است که هر کدام آیتم‌های مختلفی دارند، اما با توجه به آن‌چه در توضیحات و آیتم‌ها آمده بعید است که فرد از آن‌چه می‌خواهد اتفاق بیفتد خبرنداشته‌باشد. همچنین سورپرایز کیش با قیمت ۳۰ میلیون سوپر سورپرایز این سایت است که در آن بلیت هواپیما، اقامت هتل، اجاره خودروی خارجی و یک سری تفریحات ساحلی و دریایی قرار داده‌شده و به تازگی سورپرایز در استانبول هم به موارد این سایت اضافه شده‌است.

واکنش‌های کاربران به این کسب و کار عجیب
سری به صفحه اینستاگرام سایت‌های سورپرایز می‌زنم تا ببینم سورپرایز‌های لاکچری چقدر مشتری دارند و نظر مردم درباره آن‌ها چیست. تعدادشان زیاد نیست، ولی بدون مشتری هم نیستند. روایت چند سورپرایز را مرور می‌کنم؛ «سعید عزیز باهامون تماس گرفتن و گفتن که می‌خوان همسرشون رو برای تولدشون سورپرایز کنن و کیش رو انتخاب‌کردن. همسرشون صبح‌ها می‌رن پارک محله و ما رفتیم اونجا که سورپرایزشون کنیم» یا «خانم حمیدی با ما تماس گرفتن و گفتن که می‌خوان برای اولین سالگرد ازدواج‌شون همسرشون رو سورپرایز کنن. سناریو هم این بود که وقتی خانوم صبح به بهونه خرید می‌ره بیرون ما بریم به همسرش بگیم آماده باش بریم خونه باباش اینا.» ویدئو‌ها را نگاه می‌کنم. شخص سورپرایزشونده با لباس اتوکشیده و مرتب جلوی در حاضر می‌شود و حتی متوجه حضور دوربین‌هاست.

بعید می‌دانم سورپرایزی در کار باشد. موضوعی که مخاطبان هم در قسمت نظرات بعضی پست‌ها به آن اشاره‌کرده‌اند. یک نفر زیر پست سورپرایز با خبر دروغ پلمب مغازه نوشته‌بود: «سورپرایز به چه قیمتی؟! اگه طرف زمینه داشت و سکته می‌کرد چی؟ این که اذیت‌کردن مد بشه قشنگ نیست». یک نفر هم زیر پست سورپرایز با بالون نوشته بود: «این حس‌و‌حال و سورپرایز عشقی فقط واسه بچه پولداراست. الان باور کنم این خبر نداشت؟» سورپرایز‌های خواستگاری یکی از پربازدیدترین پست‌های این صفحه است. واکنش‌ها هم متفاوت است و یکی نوشته: «قشنگ بود، ولی حسودیم شد. کاش یک نفرم منو این‌جوری می‌خواست و سورپرایز می‌کرد».

کاربر دیگری هم نوشته بود: «این سورپرایز‌ها اگه توسط خود آدم‌ها انجام می‌شد جالب بود، خوب بودن این موضوع اینه که گاهی اتفاق بیفته؛ نه این‌که شده کسب و کار و مثل هر موجی که تو فضای مجازی راه می‌افته همه می‌خوان عقب نمونن ازش و برای همین ماجرا لوث شده». یک نفر هم پای یکی از پست‌ها که مربوط به تولد یک مادر بود نوشته بود: «برخلاف بقیه سورپرایزا این خیلی به دلم نشست. دیدن خوشحالی یک پدر و مادر خیلی قشنگه. سورپرایز بابا‌ها رو فراموش نکنین». البته وقتی نظرات را بالا و پایین می‌کردم، متوجه‌شدم همه از سورپرایز دست‌کم در محیط عمومی مانند کافی‌شاپ یا رستوران استقبال‌نمی‌کنند. معتقدند در چنین موقعیت‌هایی نمی‌توانند عکس‌العمل واقعی داشته‌باشند و شاید کار را با یک مرسیِ خشک‌وخالی تمام‌کنند.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۲
سورپرایز کننده مواظب باش سورپرایز نشی انم از نوع جدیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۲
خرجهای اضافه و اسراف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۲
بعضی مردم واقعا عقل ندارن