آیین بزرگداشت مولانا و حافظ شیرازی، دو شاعر نامدار و پرآوازه ایران با حضور دوستداران شعر و ادب فارسی در سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه برگزار شد.

مسلم حدیدی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه، در مراسم، با اشاره به لزوم پاسداشت یاد و نام بزرگان عرصه شعر و ادب فارسی، گفت : در سازمان جهاد دانشگاهی در تلاشیم تا در این حوزه قدم‌هایی برداریم.

وی افزود: ما ایران‌ها با داشتن زبانی بسیار غنی و پیشینه ادبی و فرهنگی بسیار فاخر، باید به فرزندان خود یاد بدهیم که چگونه رفتار کنند و توجه به این مسئله را باید از خانواده و از دوره مدرسه آغاز کنیم.

وی عنوان کرد: گاهی که ما در دپارتمان ادب و سخنوری جهاد دانشگاهی مراسم حافظ خوانی برگزار می‌کنیم، بسیاری نمی‌توانند اشعار حافظ را خوب و درست بخوانند که این نشان می‌دهد با زبان و ادبیات پرمغز خود تا حدودی بیگانه‌ایم.

حدیدی با تاکید براینکه سازمان جهاد دانشگاهی در پاره‌ای از برنامه‌های خود رویکرد توجه به حوزه ادب و فرهنگ را در پیش گرفته، عنوان کرد: به این منظور دپارتمان ادب و سخنوری را راه اندازی کردیم که تاکنون برنامه‌های خوبی از جمله رویداد امروز را برگزار کرده و در حال مذاکره هستیم تا دو تئاتر را هم در حوزه شاهنامه خوانی برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: با فعالیت‌های صورت گرفته فضایی برای ورود دانشجویان و حتی دانش آموزان علاقمند به زبان، فرهنگ و ادب فارسی در جهاددانشگاهی فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان را پاسداشت مقام بزرگان و مفاخر کرمانشاه در حوزه فرهنگ، تاریخ، ادبیات و ... برشمرد و گفت: امیدواریم با این اقدام ضمن تقدیر از سال‌ها تلاش این بزرگان که مایه فخر ایران شده اند، به معرفی هرچه بیشتر آن‌ها کمک کرده و نشان دهیم که داشته هایمان را فراموش نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: تکریم بزرگان و مفاخر کرمانشاه باعث خواهد شد تا فرزندان ما هم در راه آن‌ها قدم بردارند و در آینده مایه افتخاری برای استانشان شوند.

حدیدی عنوان کرد: در حال حاضر در دپارتمان ادب و سخنوری جهاد دانشگاهی حدود ۱۵۰ فراگیر در حوزه شاهنامه خوانی داریم و تلاش می‌کنیم تا با پرورش این استعداد‌ها به غنای فرهنگی و ادبی کرمانشاه کمک کنیم. 

مهدی عبدالمالکی سرپرست معاونت آموزشی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه این مراسم به همت دپارتمان ادب و سخنوری معاونت آموزشی جهاددانشگاهی و با همکاری معاونت فرهنگی و کانون ادبی جهاد دانشگاهی استان برگزار شده، اظهار کرد: با توجه به اینکه در مهرماه دو روز را به نام دو تن از مفاخر ادبیات ایران زمین یعنی مولانا و حافظ شیرازی نامگذاری کرده اند، لذا به فاصله یک روز مانده تا روز بزرگداشت حافظ (۲۰ مهر) این مراسم را برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه دپارتمان ادب و سخنوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده، افزود: تاکنون چهار رویداد برگزار کرده ایم و در بحث آموزش هم ورود داشته‌ایم، به گونه‌ای که در حال حاضر ۲۰۰ فراگیر را در حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی داریم.

سرپرست معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه اضافه کرد: همچنین از آنجایی که در حال حاضر کلاش‌های شاهنامه خوانی را داریم، در حال برنامه ریزی هستیم تا یک رویداد ملی را در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ با محوریت شاهنامه خوانی و با همکاری استاد میرجلال الدین کزازی برگزار کنیم.

وی به حضور انجمن‌های ادبی، بزرگان و فرهیختگان و اهالی فرهنگ شهر در رویداد امروز (چهارشنبه) اشاره کرد و گفت: امیدواریم با برگزاری چنین رویداد‌هایی خدمتی به جامعه فرهنگی استان داشته باشیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.