کمیته تحقیقات معتقد است که داریا ترپووا متهم می‌دانست هدیه‌ای که به وبلاگ‌نویس نظامی ولادلن تاتارسکی تقدیم کرده، بمب بوده است.

بازرسان روسی یافته‌های خود را در رابطه با حمله تروریستی در سن پترزبورگ در آوریل (فروردین ماه) که منجر به کشته شدن «ماکسیم فومین» خبرنگار جنگی معروف به ولادلن تاتارسکی و زخمی شدن ده‌ها نفر شد، به دادگاه ارائه کرده‌اند.

بر اساس بیانیه ویدئویی منتشر شده توسط کمیته تحقیقات روسیه (SK) امروز (سه‌شنبه) تحقیقات پرونده جنایی علیه داریا ترپووا - مظنون اصلی پرونده - تکمیل شده است.

این جوان ۲۶ ساله به ارتکاب اقدام تروریستی، قاچاق غیرقانونی مواد منفجره و استفاده عمدی از سند جعلی برای پنهان کردن جنایت دیگری متهم شده است. بازرسان همچنین مردی به نام «دمیتری کاسینتسف» را متهم کرده‌اند که پس از حمله، ترپووا را با تلاش برای پنهان کردن او و تلاش برای گمراه کردن مقامات مجری قانون، تشویق کرده است.

بازرسان بر این باورند که در ۲ آوریل در سن پترزبورگ، ترپووا طبق دستورات گردانندگان خود در اوکراین، مجسمه‌ای را به کافه‌ای آورد که در آن تاتارسکی، خبرنگار و وبلاگ نویس، مراسمی را برای پیروانش برگزار می‌کرد. ترپووا سپس مجسمه را به روزنامه‌نگار تقدیم کرد که منفجر شد و تاتارسکی را کشت و ۵۲ شرکت کننده در این مراسم را مجروح کرد.

بنا بر گزارش‌ها، پس از دستگیری، ترپووا موافقت کرد که با بازرسان برای کمک به شناسایی افراد دخیل در توطئه همکاری کند. با این حال او بار‌ها تأکید کرده است که از این که مجسمه حاوی مواد منفجره بوده بی‌اطلاع بوده است و اصرار دارد که فریب خورده است. در یک جلسه دادگاه در ماه آوریل، او اعتراف کرد که از آنچه اتفاق افتاده «عمیقاً پشیمان است» و اعلام کرد که خودش به طور تصادفی از این حمله جان سالم به در برده است.

با این وجود در ماه ژوئیه «الکساندر باستریکین» رئیس SK اعلام کرد که کمیته اتهامات ترپووا را نهایی کرده است. باستریکین اصرار داشت که این زن به بازرسان دروغ می‌گوید و در واقع می‌دانست که یک بمب مخفی تحویل داده است.

اگر ترپووا مجرم شناخته شود، با ۲۰ سال زندان مواجه خواهد شد.

بیانیه SK اعلام کرد که حمله تروریستی برای مدت طولانی در اوکراین توسط شهروندانی که با انجام یک عملیات نظامی ویژه توسط نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه موافق نبودند در حال آماده سازی بود. بازرسان به این نتیجه رسیدند که هدف از این حمله ترساندن مردم، ترغیب آن‌ها به انصراف از تأیید اهداف و مقاصد کمپین نظامی روسیه در اوکراین، و همچنین بی‌اعتبار کردن فعالیت‌های ارگان‌های دولتی فدراسیون روسیه بوده است.

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که همچنان در حال تحقیق درمورد «رومن پوپکوف» روزنامه‌نگار، که در حال حاضر در اوکراین زندگی می‌کند و یک شهروند اوکراینی به نام «یوری دنیسوف» است. هر دو نفر در لیست تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفته‌اند و گمان می‌رود در سازماندهی حمله به تاتارسکی در ماه آوریل دست داشته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار