محمود مشکی گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۰ این استان در شاخص آزمون نهایی مدارس کشور در رتبه ۳۱ کشوری قرار داشت ولی با اقدامات پایهای و علمی طی سال گذشته ۲ پله و در سال تحصیلی جاری نیز هشت پله ارتقا یافت و در جایگاه ۲۱ کشوری قرار گرفت.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل این تغییر را نتیجه اقدامات اساسی و تلاش متولیان امر آموزش در همه نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان ذکر کرد و افزود: با ادامه روندی که آغاز شده امیدواری برای ارتقای بیشتر رتبه آموزشی استان در شاخص قبولی کنکور و نمره نهایی دوره متوسطه افزایش یافته است.
به گفته او، در سال تحصیلی گذشته نمرات دانشآموزان ۱۵ مدرسه دولتی و ۹ مدرسه غیردولتی استان اردبیل در شاخص آزمون نهایی مدارس کشور به بالاتر از میانگین کشوری رسید، این در حالی است که در سالهای گذشته نمرات دانشآموزان حتی یک مدرسه استان هم بالاتر از میانگین کشوری نبود.
مشکی افزود: آزمون نهایی امسال هم در طراحی سوالات مفهومی ، هم در اجرای آزمون و هم تصحیح آزمون به شیوه الکترونیکی از دقت بالایی برخوردار بود و با توجه به ایجاد حساسیت در بین دانشآموزان به خصوص در زمینه تاثیر ۴۰ درصدی نمره آزمون نهایی در قبولی کنکور، دانشآموزان استان اردبیل تلاش بیشتری کرده و رتبه استان را ارتقا دادند.
او می گوید: در سال تحصیلی ۱۴۰۲ نرخ قبولی در آزمون نهایی دانشآموزان استان اردبیل ۶۷.۱۶ درصد و میانگین نرخ قبولی دانشآموزان کشور نیز ۶۹.۶۲ درصد بود و همین عدد نشان میدهد که فاصله استان اردبیل با میانگین درصد قبولی آزمون نهایی کشور بسیار کم و حدود ۲.۵ درصد بوده و رسیدن به میانگین کشوری در سال تحصیلی جاری و پیش رو به راحتی ممکن است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل سازماندهی تخصصی نیروهای آموزشی، فعالسازی گروههای آموزشی استان، تدوین و تهیه بانک سوالات نهایی ۱۱ دوره گذشته در قالب پنج کتاب مجلد شده و قرار دادن آن در اختیار همه دانشآموزان پایه دوازدهم ، برگزاری چند آزمون شبهه نهایی ، فعالسازی ستاد کنکور استان پس از هشت سال ، توجه ویژه به مدارس شبانهروزی و نمونه دولتی و برگزاری کلاسهای تقویتی و فوق برنامه را از جمله اقدامات عملی در ارتقای هشت پلهای رتبه استان اردبیل در شاخص آزمون نهایی مدارس کشور ذکر کرد.