اختتامیه نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) با تاکید بر فرهنگ و سیره رضوی و پیشرفت اقتصادی در بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

نشست خبری نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) با هدف جریان‌سازی و گفتمان‌سازی فرهنگی و اجتماعی در موضوع حفظ هویت ایرانی - اسلامی با تاکید بر امر زیارت، فرهنگ و سیره رضوی و پیشرفت اقتصادی و خلق ثروت برگزار شد.

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره درباره نخستین دوره جشنواره که با هدف شناسایی و حمایت از ظرفیت‌های داخل کشور در توسعه صنایع خلاق رضوی برگزار می‌شود، گفت: حضرت آقا در بخشی از فرمایشات‌شان اشاره کردند که آستان قدس رضوی دارای ظرفیت فرهنگی عظیمی است، که می‌تواند در سطح ملی و جهان اسلام تاثیرگذار باشد.

طالبی ادامه داد: در دوره حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، سازمان علمی - فرهنگی آستان با ۱۲ موسسه با محوریت قرآن و اهل بیت (ع) با هدف نهادینه‌سازی معارف قرآنی، نبوی، اسلامی و اهل بیت و آموزه‌های رضوی فعالیت می‌کند. 

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه در خصوص محصولات فرهنگی به دنبال آن بودیم تا محصولات متناسب با نیاز مخاطب باشد، افزود: در جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) به دنبال شناسایی استعداد‌ها برای توسعه فرهنگ رضوی هستیم.

جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص)

قاسم صادقی بجستانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) درباره شروع فعالیت جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) توضیح داد: شروع فعالیت این جشنواره از اسفند سال گذشته بود. جشنواره شامل دو بخش مهم دانش‌آموزی و عمومی است. حدود ۱۲۰ اثر در بخش دانش‌آموزی از کل کشور دریافت شد. 

صادقی بجستانی تعداد آثار دریافتی از بخش عمومی را حدود ۴۰۰ اثر اعلام کرد و گفت: محور‌های جشنواره شامل توسعه و ترویج فرهنگ و اندیشه رضوی، خدمت رضوی با هدف تامین نیاز‌های حرم در حوزه خدمات فرهنگی دانش‌بنیان، توسعه وقف و نذر، سوغات فرهنگی زائر و ... است.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، حوزه‌های مهم فناوری‌های فرهنگی و نرم‌افزاری شامل بازی‌های ویدئویی و موبایلی، ایده‌های نوآورانه در هنر‌های دیداری و شنیداری، بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی، واقعیت افزوده مجازی و ترکیبی، نرم‌افزار‌های کاربردی، مد و پوشاک و ... است.

از اهداف جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) می‌توان به تبدیل دانش و مفاهیم اسلامی به محصولات فرهنگی به منظور ایجاد و انتقال ارزش‌های فرهنگی، رشد و توسعه نوآوری و خلاقیت در محصولات فرهنگی، کمک به توسعه تولید محصولات نوین و خلاقانه فرهنگی محلی، کمک به شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی، زمینه‌سازی و هدایت استعداد‌های خلاق جوانان و نخبگان در زمینه‌های اولویت‌دار و ... اشاره کرد. اختتامیه این جشنواره در بهمن سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

جوایز آثار برگزیده شامل اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره به برگزیدگان، حمایت نقدی آثار در سه سطح که سطح یک شامل ۸ سکه تمام بهار آزادی، سطح دو ۵ سکه تمام بهار آزادی، سطح سه ۳ سکه تمام بهار آزادی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار