راه‌اندازی اولین دستگاه عکس‌برداری شبکیه چشم نوزادان در کاشان

دستگاه عکس‌برداری شبکیه چشم نوزادان (Retcam) برای تشخیص و درمان بیماری‌های شبکیه چشم نوزادان در بیمارستان شهید بهشتی کاشان راه اندازی شد.

سرپرست مرکز آموزشی - درمانی شهید بهشتی کاشان  با اشاره به  تجهیز این مرکز درمانی به دستگاه عکس‌برداری شبکیه چشم نوزادان (Retcam) گفت: بیمارستان شهید بهشتی کاشان تنها مرکز درمانی است که دارای بخش ویژه نوزادان (NICU) در شمال استان اصفهان است و غربالگری نوزادان نارس از نظر رتینوپاتی این گروه از نوزادان (ROP) با هدف پیشگیری از عوارض شبکیه چشم انجام می‌شود.

مرضیه طالبیان  افزود: با راه‌اندازی این واحد در بیمارستان شهید بهشتی، غربالگری و در صورت نیاز، درمان این عارضه توسط فوق تخصص شبکیه چشم در این مرکز انجام خواهد شد.

او گفت:  ماهانه نزدیک به ۳۰ نوزاد بستری در این مرکز برای انجام معاینات چشم به مراکز درمانی تهران اعزام می‌شد که به علت وزن کم نوزادان نارس و مشکلات ویژه آنها، این رفت و برگشت با سختی فراوان برای خانواده‌ها و احتمال آسیب این نوزادان هنگام نقل و انتقال هم وجود داشت.

طالبیان افزود: بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس (rop)، یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در نوزادان نارس است و به کمک این دستگاه تمام نواحی شبکیه چشم نوزادان مشاهده و در صورت نیاز، کار‌های تشخیصی از طریق همین دستگاه انجام می‌شود.

او گفت: تقریباً ۱۰ درصد نوزادان در سطح جهان نارس و زودتر از ۳۷ هفته متولد می‌شوند که احتمال شیوع مشکلات شبکیه در این نوزادان ۶۶ درصد است.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان، گفت: بیماری مشکلات شبکیه در نوزادان نارس (rop) به دنبال توقف تکامل نرمال عروق و اعصاب شبکه چشم در شیرخوار نارس ایجاد می‌شود که هرچه سن حاملگی هنگام تولد کمتر باشد، تکامل شبکه ناقص‌تر است که برای تشخیص و درمان به موقع باید ۲۸ روز بعد از تولد با دستگاه Retcam معاینه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار