جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدیریت خوب به معنای این است که بتوانیم از تمامی ظرفیتها جهت ایجاد منابع مالی و نقدینگی استفاده کنیم و شرکت واحد نیز باید به همین سمت حرکت کند.
تشکری هاشمی گفت: در جلسه امروز اعلام شد ۲ هزار و ۵۰ اتوبوس در شهر تهران بصورت روزانه فعال هستند و این تعداد هر روز از پارکینگ شرکت واحد خارج میشوند، اما به دلیل فرسودگی ناوگان، این تعداد تا پایان شب کمتر میشود و بر همین اساس میانگین اتوبوسهای فعال روزانه به ۱۶۰۰ تا دستگاه میرسد، همچنین گفته شد که پیش بینی میشود تا آخر امسال حدود ۱۳۰۰ اتوبوس از مجموع قراردادهای منعقد شده به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شود.
وی گفت: امیدواریم با اورهال و خرید اتوبوسهای جدید هرچه سریعتر مشکلات مربوط به اتوبوسها حل شود مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی را درک میکنیم به جز ۳۰۰ دستگاه که عمری کمتر از ۵ سال دارند عمر مابقی اتوبوسها عمری بین ۱۰ تا ۱۶ سال دارند و برهمین اساس وظیفه مدیریت شهری تامین منابع برای خرید اتوبوسهای جدید است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کارهای قانونی خرید اتوبوسها انجام شده است گفت: براساس برنامه اعلامی اتوبوسهای دیزلی در موعد مقرر وارد ناوگان خواهند شد و برای تسریع در روند ورود اتوبوسها و رسیدن به عدد ۳ هزار اتوبوس فعال باید به اتوبوس سازان فشار وارد کرد تا هرچه سریعتر اتوبوسها را تامین کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازسازی اتوبوسها گفت: قراردادهایی برای اورهال اتوبوسها انجام شده است، اما این عدد با آنچه در شورای اسلامی شهر تهران مصوب شده فاصله قابل توجهی دارد، براساس تصمیم شورای شهر تهران باید در سال جاری ۱۱۰۰ اتوبوس اورهال شود، اما تاکنون با ۳۲۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بسته شده است لذا امیدواریم تا پایان سال این تعداد جبران شود و عدم ارائه خدمات پس از فروش هیچ توجیهی ندارد.
وی با اشاره به مشکل کمبود راننده که یکی از مواردی است که مدیران شرکت واحد اتوبوسرانی آنرا مطرح میکنند گفت: در جامعهای که شهروندان آن به دنبال اشتغال هستند نمیتوان گفت راننده اتوبوس وجود ندارد، دریافت گواهینامه پایه یکم کار چندان سختی نیست و میتوان با استفاده از ظرفیتهای نیروی انسانی شهرداری و واگذاری کار به بخش خصوصی، کمبود راننده را جبران کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره مهندسی خطوط اتوبوسرانی گفت: تعدادی از خطوط اتوبوسرانی نیاز به بازنگری دارند و برهمین اساس باید مسیرهای اتوبوسرانی از طریق سازمان ترافیک مهندسی مجدد شوند و در هرکجا که نیاز است خطوط اتوبوسرانی توسعه یابند.
تشکری هاشمی درباره آمار پایین تراکنش بلیت اتوبوس گفت: از تعداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس فعال تهران حدود هزار مورد متعلق به بخش خصوصی و در همین حدود متعلق به شهرداری تهران (تک کابین و بی آر تی) است و هر دستگاه بی آر تی تقریبا هزار مسافر را در روز جا به جا میکند و مطابق با آمار اعلامی شرکت واحد ۷۰ درصد از تراکنشها انجام نمیشود که برای حل آن خرید تجهیزات باید به فوریت انجام و سیستم نظارتی فعال شود. هر روز تاخیر در اجرای این موضوع، خسارت سنگینی را به شرکت واحد وارد میکند.
وی ادامه داد: عدم پرداخت بلیت حاکی از عملکرد ضعیف در بخش بلیت الکترونیک است که نتیجه آن ازبین رفتن روزانه حدود ۲ میلیارد تومان و ماهیانه ۶۰ میلیارد تومان از بیت المال است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم نصب فیلتر جاذب دوده که در برنامه چهارم توسعه تهران مطرح شده است گفت: این فیلترها در گذشته مورد تست قرارگرفتند و باید در چارچوب مصوبات شورا نسبت به نصب آن بری اتوبوسهای یورو ۴ اقدام شود .
تشکری هاشمی با اشاره به ونهای ویژه معلولان گفت: از مجموع ۸۲ دستگاه ون ویژه معلولان به سبب کمبود راننده و مشکلات فنی حدود ۴۵ درصد آن یعنی ۳۷ دستگاه ون فعالیت ندارند که آن هم به دلیل نبود راننده متوقف است و باید مشخص شود علت عدم فعالیت این ونها چیست چرا که چشم امید معلولان به این سامانه حمل و نقلی است .
وی بیان کرد: وقتی میتوان هر ون را در مدت کوتاهی تعمیر کرد چرا باید آنها را چندین ماه در پارکینگها خواباند؟ باید هرچه سریعتر مشکلات فنی ونها برطرف شوند و همچنین برای حل مشکل راننده نیز باید ظرف به فوریت با معاون مالی و معاون منابع انسانی شهرداری تهران هماهنگیهای لازم را انجام داد که بنده نیز این موضوع را حتما پیگیری میکنم تا مشکلات مربوط به ونهای ویژه معلولان برطرف شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: خرید اتوبوسها باید با جدیت پیگیری شود و همچنین باید بحث مدیریت هرچه بهتر ناوگان اتوبوسرانی انجام شود تا شاهد مشکلات موجود نباشیم.