کمیته نوبل کلودیا گولدین اقتصاددان زن آمریکایی را برنده نوبل ۲۰۲۳ اعلام کرد. گولدین استاد دانشگاه هاروارد به دلیل مطالعات خود در زمینه نقش زنان در بازار کار برنده نوبل اقتصاد شناخته شده است.

انتخاب اقتصاددان‌های آمریکایی تقریبا به یک سنت در اعطای جوایز نوبل تبدیل شده است. سال گذشته نیز سه اقتصاددان آمریکایی برنده نوبل اقتصاد شده بودند.

مردانه بودن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های نوبل اقتصاد است به طوری که از سال ۱۹۶۸ تاکنون تنها ۳ زن توانسته اند نوبل اقتصاد را دریافت کنند این در حالی است که تعداد برندگان مرد ۹۰ نفر بوده است.

در بیانیه کمیته نوبل آمده است: "کلودیا گولدین نخستین تحلیل جامع از درآمد زنان و مشارکت آن‌ها در بازار کار طی قرون را ارائه داده است. گلدین با جستجو در آرشیو‌ها و گردآوری و تصحیح داده‌های تاریخی، توانسته حقایق جدید و اغلب شگفت انگیزی را ارائه دهد. این واقعیت که انتخاب‌های زنان اغلب محدود به ازدواج و مسئولیت خانه و خانواده بوده و هست در مرکز تحلیل‌ها و مدل‌های توضیحی او قرار دارد.

نقطه دید او فراتر از مرز‌های ایالات متحده قرار داشته و الگو‌های مشابهی در بسیاری از کشور‌های دیگر مشاهده شده است. تحقیقات او به ما درک بهتری از بازار‌های کار دیروز، امروز و فردا می‌دهد. "

جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۸ توسط بانک مرکزی سوئیس راه اندازی شده است. مبلغ این جایزه بسیار قابل توجه و در حدود ۱ میلیون دلار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
ای کاش واسه اقتصاد هم ی برنامه داشت
آخرین اخبار