امینحسین رحیمی روز یکشنبه همزمان با روز ملی کودک در دبستان هیات امنایی شهید بهشتی منطقه ۶ تهران، افزود: شکلگیری شخصیت کودکان به نوع ارتباط والدین مرتبط است و نباید سکوت و بیتوجهی ظاهری آنان در مجادلات والدین را حمل بر بیتاثیری این رفتارها در شخصیت و آینده آنان برشمرد.
وزیر دادگستری اظهارداشت: مدرسه فقط جای آموزش نیست بلکه بخشی از امنیت روانی کودکان و شکلگیری شخصیت آنان حاصل نوع تعامل مربیان و معلمان در محیط مدرسه است. مدرسه در کنار آموزش، محل پرورش هم هست و همه الزامات و زمینههای این پرورش برای کودکان باید فراهم باشد.
رییس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، ادامه داد: آرامش، برای کودکان بستری را فراهم میکند که شخصیت آنان به خوبی و با عزت نفس پرورش یابد. به عنوان مرجع ملی حقوق کودک، وظیفه داریم دستگاههای متولی امور کودکان در کشور را هماهنگ و همآوا کنیم تا از این طریق حقوق کودکان به بهترین نحو برقرار و حفظ شود.
وزیر دادگستری از برنامه و هدف مرجع ملی حقوق کودک گفت: در این مرجع به کودکانی که به هر دلیل از نعمت والدین محروم هستند و در مراکز بهزیستی نگهداری میشوند، توجه ویژه داریم. برنامه مرجع ملی حقوق کودک، سپردن این کودکان به خانوادههای تایید شده و دارای صلاحیت است تا دوران کودکی را در دامان خانواده و در سایه مهر پدر و مادر بگذرانند. بر این اساس با اصلاح مقررات و تعیین شیوهنامه جدید، بهزیستی این امکان و مجوز را پیدا کرده است تا این کودکان را از مراکز خود به صورت موقت به خانوادهها سپرده و هیچ کودکی دیگر در پرورشگاهها نگهداری نخواهد شد.
رحیمی با اشاره به روز کودک و محیط زیست است؛ افزود: کودکان میتوانند کمک کنند تا محیط زیستی سالم و خوب داشته باشیم. پدران و مادرانی هستند که زبالهها را در منزل تفکیک نمیکنند و باعث میشوند زبالهگردها در جستجوی زبالههای قابل بازیافت، سایر مواد موجود در کیسههای زباله را در خیابان و محیط رها کنند. کودکان باید به مادران و پدران خود تذکر دهند تا زباله خشک وتر را در منزل تفکیک کنند تا زمینه ایجاد محیط زیست پاک و سالم فراهم آید.
رییس مرجع ملی حقوق کودک، روز جهانی کودک را به کودکان و والدین و مربیان آنان تبریک گفت و آرزو کرد تا همه کودکان امکان تحصیل و زندگی مناسب را داشته باشند.
رحیمی گفت: باید با کمک هم شرایطی را فراهم کنیم تا کودکان کار و خیابان امکان تحصیل را داشته باشند، این حق بچههاست که فقط شادی و بازی کنند و به درس خواندن مشغول باشند، سرمایههای اصلی این کشور بچهها و کودکان هستند و ما وظیفه داریم شرایط مناسب برای آموزش و پرورش آنان را فراهم کنیم.