رییس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: ۱۸۱ هزار و ۱۵۶ مهاجر افغانستانی طی نیمه نخست امسال هنگام خروج از ایران در گذرگاه مرزی «دوغارون» تایباد، آموزشهای لازم در زمینه خطرات «مین» را فرا گرفته‌اند.

هادی رمضانی گفت: این اقدام انسان‌دوستانه را جمعیت هلال احمر تایباد با برگزاری روزانه ۲۹ کلاس آموزشی در مرکز پیش آگاهی از خطرات مین انجام داده است.

وی ادامه داد: افرادی که آموزش می بینند شامل اتباعی هستند که به صورت خودخواسته و داوطلبانه قصد بازگشت به افغانستان را دارند و از سراسر ایران این مرز را برای برگشت به کشور خود انتخاب می کنند.

رییس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: روزانه هشت مربی هلال احمر، اتباع افغانستانی را از نحوه نشانه گذاری مناطق مین گذاری شده و نحوه اجتناب از برخورد با مین و مواد منفجره نشده آگاه می کنند.

وی افزود: امسال به طور میانگین روزانه هزار و ۵۰۰ نفر در مرکز پیش آگاهی از خطرات مین در مرز دوغارون آموزش دیده اند.

رمضانی گفت: مرکز پیش آگاهی از خطرات مین جمعیت هلال احمر تایباد از سال ۱۳۸۴ در مرز دوغارون فعال شد که در سال ۱۳۹۸ و شیوع بیماری کووید ۱۹، به علت کاهش خروج اتباع افغانستانی از ایران، این مرکز آموزشی مدتی تعطیل شد.

رییس جمعیت هلال احمر تایباد، آموزش تشخیص انواع مین و گلوله های منفجر نشده، نحوه برخورد با مصدومان، آشنایی با رنگها، تابلوها و محلهای مین‌گذاری را از مهمترین آموزش های ارائه شده به مهاجران افغانستانی در این مرکز برشمرد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه امسال، ۲ هزار و ۷۲۴ کلاس آموزشی برای اتباع افغانستانی در مرکز آموزشهای پیش آگاهی از خطرات مین مرز دوغارون این شهرستان برگزار شد.

رمضانی افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز مین افغانستان از سال ۲۰۰۵ میلادی هر ماه ۱۷۲ نفر از شهروندان آن کشور بر اثر برخورد با مین جان باخته‌اند و در پی آموزشهای ارائه شده این رقم به ۴۰ نفر در ماه کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار