فاطمی گفت: مردم بین تورم و گرانی اشتباه می‌کنند، ولی این دو با هم فرق دارند.

مهران فاطمی استاندار یزد گفت: تورم یک شاخص کلان اقتصادی است که در سطح ملی سنجش می‌شود، اما برخی اقتصاددانان مقایسه تورم استان‌ها را فنی و دقیق نمی‌دانند، چراکه ساختار اقتصادی استان‌ها متفاوت است.

او با اشاره به تفاوت میان تورم و گرانی افزود: مردم بین تورم و گرانی اشتباه می‌کنند، ولی این دو با هم فرق دارند. به عنوان مثال با رهن یک خانه در بهترین منطقه یزد نمی‌توانید در متوسط‌ترین منطقه تهران خانه رهن کنید. این در حالی است که استان یزد در بالای جدول تورم و تهران در پایین این جدول قرار دارد.

استاندار در تشریح شیوه بررسی تورم اظهار داشت: سبد خانوار با ۴۰۰ قلم در ۱۲ گروه کالا تقسیم بندی شده که هر کدام از این گروه‌ها دارای وزن در محاسبه تورم هستند.

او از ۳۵ تا ۴۰ درصدی بودن وزن تورم استان در گروه کالای مسکن خبر داد و تصریح کرد: مسکن عامل بزرگی در بالانشین بودن استان در فهرست تورم به شمار می‌آید. هم اکنون ۱۵۰ هزار تبعه خارجی در استان حضور داشته و ۱۰۰ هزار ایرانی غیربومی نیز تامین اجتماعی استان یزد هستند که اولین نیاز آنان مسکن است.

فاطمی ادامه داد: تولید مسکن در ۱۰ ساله گذشته متوقف شده یا با شیب خیلی ملایمی همراه بوده و این مساله سبب افزایش تقاضا و کاهش عرضه شده که گرانی مسکن و ایجاد تورم در این حوزه را به دنبال داشته است.

او رشد اقتصادی استان را ۷/۵۵ عنوان کرد و گفت: استانی که بالاترین رشد اقتصادی کشور را دارد و سرعت گردش سرمایه و پول در آن بالاست را نمی‌توان با استانی که رشد اقتصادی آن زیر یک درصد است، مقایسه کرد.

استاندار تأکید کرد که تورم استان یزد فقط مربوط به این دولت نیست، بلکه نرخ تورم استان به دلیل ساختار اقتصادی آن همیشه بالاتر از متوسط کشوری بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار