رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان سمنان گفت: استان سمنان در زمینه گیاهان مرتعی و گیاهان دارویی از تنوع و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است.

محمدعلی رضایی رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان سمنان به گستردگی مراتع و ظرفیت مناسب اشتغال‌زایی در این حوزه پرداخت و گفت: توسعه گیاهان دارویی مرتعی، زمینه اشتغال زایی در سال مهار تورم و رشد تولید را به همراه خواهد داشت.

رضایی بر ضرورت توجه به زنجیره ارزش گیاهان دارویی و ایجاد ردیف اعتباری مستقل برای حفاظت از این سرمایه‌های خدادادی تاکید و تصریح کرد:اصلاح و توسعه گیاهان داروئی، فرآوری گیاهان داروئی خام و کسب ارزش افزوده، تعیین بازار‌های هدف، ساماندهی مدیریت منابع و حفاظت از منابع پایه با تاکید بر توسعه سطح زراعت، گیاهان داروئی و توسعه فناوری و نوآوری در حوزه گیاهان دارویی از جمله مواردی است که به افزایش درآمدزایی و ارزآوری در این حوزه کمک می‌کند.

وی بر لزوم معرفی بیشتر ظرفیت‌های این حوزه به بازار‌های جهانی تاکید و خاطرنشان کرد: بررسی و مطالعه موانع برندسازی تجاری گیاهان داروئی و فرآورده‌های گیاهی طبیعی و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین و پرجاذبه بسته‌بندی امری ضروری است.

رضایی اضافه کرد: استفاده ناپایدار از ذخائر و عرصه‌های منابع طبیعی که بدون دخالت انسان به وجود آمده است باعث تخریب و نابودی آن‌ها خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان سمنان افزود: همچنین حفظ و توسعه تنوع زیستی با احیاء و توسعه گونه‌های بومی و بهره برداری اصولی از آن نیز زمینه‌ساز حفاظت آب و خاک، تنوع زیستی و حفظ ذخیره‌گاه‌ها خواهد شد.

این کارشناس گیاهان دارویی و مرتعی بر لزوم بهره برداری بهینه و پایدار از مراتع تاکید و اظهار کرد: حفاظت از مراتع و به ویژه منابع موجود در حوزه گیاهان دارویی و جلوگیری از تخریب این منابع با ارزش، به یک عزم جدی و همگانی نیاز دارد.

وی بر لزوم بسترسازی برای بهره‌مندی جوامع محلی از این سرمایه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: حفاظت و بهره‌برداری از این سرمایه‌ها باید به مردم و بهره‌برداران محلی واگذار شود.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان سمنان بیان کرد: طبق آمار‌های کشوری و سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری تاکنون بیش ۹۰۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های گیاهان دارویی در قالب مدیریت طرح احیاء، توسعه و بهره برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی قرار گرفته است که عمدتاً این محصولات شامل: گل گاوزبان، کتیرا، آنغوزه، باریجه، وشاء، مورد، آویشن، گل نمدار، علف مار اشنیان و گل نرگس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار