اروپایی‌ها برای خروج پناهندگان اوکراینی از کشورهایشان به آن‌ها پول می‌دهند

سوئیس راهبردی را برای تشویق اوکراینی‌ها به بازگشت داوطلبانه به وطن خود ایجاد کرده است.

خبرگزاری «سوئیس اینفو» (SwissInfo) با استناد به گزارشی از دولت این کشور گزارش داد که مقامات سوئدی ظاهراً مایلند به هر پناهجوی اوکراینی در صورت موافقت با بازگشت به خانه تا سقف ۴ هزار دلار بپردازند.

دبیرخانه دولتی مهاجرت سوئیس (SEM) یک استراتژی موقت دولتی ایجاد کرده است که براساس آن انتظار می‌رود پناهندگان اوکراینی ظرف مدت ۶تا ۹ماه سوئیس را ترک کنند.

این طرح مبتنی بر لغو «وضعیت حفاظت S» برای مهاجران در سال‌های ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ است. در آن زمان پیش‌بینی می‌شود که حدود ۷۰ هزار اوکراینی بتوانند با خیال راحت به خانه‌های خود بازگردند و ۸۰ درصد از آن‌ها به‌طور داوطلبانه این کار را انجام دهند.

با این حال انتظار می‌رود که ۲۰ درصد باقی‌مانده (۱۴ هزار نفر) بعد از تاریخ مهلت خروج باقی بمانند، این گزارش مدعی شد که هرچه این افراد بیشتر در سوئیس بمانند، احتمال ترک آن‌ها به میل خود کمتر می‌شود.

با توجه به این موضوع، دبیرخانه دولتی مهاجرت سوئیس اصرار داشت که برای تشویق خروج داوطلبانه، از جمله ارائه کمک‌های مالی به پناهندگان، همه چیز باید انجام شود.

سوئیس اینفو گزارش داد مقدار‌های اعلام شده بین هزار CHF و CHF ۴ هزار فرانک (۱۰۹۰ دلار و ۴۳۵۵ دلار)  برای هر نفر بسته به مراحل خروج متفاوت است.

لهستان اعلام کرده است که قصد دارد از سال آینده به تدریج کمک‌های مالی به پناهندگان اوکراینی را متوقف کند. «پیوتر مولر» سخنگوی دولت این هفته در مصاحبه‌ای توضیح داد که دوره فرار اوکراینی‌ها به طور دسته‌جمعی از کشورشان گذشته است و بنابراین کمک‌های مالی به آن‌ها که قرار بود موقتی باشد، اکنون نیز باید حذف شود.

بر اساس آخرین برآورد‌های سازمان ملل، بیش از ۶ میلیون پناهنده اوکراینی در سراسر جهان پراکنده شده‌اند که اغلب آن‌ها در اروپا و عمدتاً در کشور‌هایی مانند لهستان و آلمان زندگی می‌کنند. سرویس‌های امنیتی روسیه، به نقل از تاس در ژانویه، اعلام کردند که از آغاز جنگ در سال گذشته، ۵.۲ میلیون پناهجو دیگر وارد روسیه شده‌اند.

مقامات کی‌یف از کشور‌های غربی خواسته‌اند که اوکراینی‌های ساکن آن‌جا را پناهنده نبینند، بلکه به عنوان افرادی که «اجباراً اوکراین را ترک کرده‌اند» نگاه کنند. «ناتالیا ناومنکو» رئیس اداره مهاجرت دولتی اوکراین، اصرار داشت که خدمات مهاجرت سایر کشور‌ها نباید هیچ برنامه‌ای برای ادغام شهروندان اوکراینی ایجاد کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار