در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حدود ۱۳۰ موقوفه متصرفی در شهریار تحت مدیریت سازمان اوقاف است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهریار گفت: حدود ۱۳۰ موقوفه متصرفی در شهریار تحت مدیریت سازمان اوقاف است و بیشتر وقف‌ها در حوزه تعزیه‌داری سیدالشهدا (ع)، درمانگاه و عتبات عالیات است.

داوود وکیل‌پور، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهریار تعداد موقوفه متصرفی در شهرستان شهریار را حدود ۱۳۰ تا اعلام کرد و گفت: بیشتر وقف‌ها در حوزه تعزیه‌داری سیدالشهدا (ع)، درمانگاه و عتبات عالیات است. 

وکیل‌پور درباره سه گزاره‌ای که سازمان اوقاف برای مدیریت موقوفات به آن توجه می‌کند، گفت: اولین گزاره اداره موقوفات به نحو احسن است، تا منجر به درآمدزایی، احیا و حفظ موقوفه شود. گزاره دیگر در جهت اجرای نیت واقف است. یعنی باید درآمد‌های ایجاد شده در جهت نیت واقف هزینه شود. به عنوان مثال، درآمد ناشی وقفِ سرلشکر خدایار در شهرستان شهریار باید در درمانگاه امیرآباد ملارد (مطابق با نیت واقف) هزینه شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهریار در پاسخ به این سوال که هرچه درآمد اموال وقف شده بیشتر باشد، خدمات‌دهی درمانگاه به مردم بیشتر می‌شود، بیان کرد: بله. ما باید در کنار توجه به اجرای نیت واقف، حواسمان به حفظ موقوفه هم باشد. برای ما حفظ موقوفه در اولویت است، تا درآمد حاصل از آن در جهت اجرای نیت واقف هزینه شود. 

وی درباره اموال وقف شده در این شهرستان توضیح داد: در شهریار موقوفات بیشتر شامل زمین‌های زراعی بوده، که به زارعین صاحب نسق واگذار شده بود. از آنجایی که شهرستان شهریار رشد و توسعه یافت، چندین شهر داریم، که به صورت شهر‌های وقفی درآمدند.

وکیل‌پور در پاسخ به این سوال که درآمدزایی از شهر و روستا‌های وقفی شهریار چگونه انجام می‌شود؟ بیان کرد: از طریق اجاره دادن برای سکونت افراد درآمدزایی صورت می‌گیرد. به مرور زمان زمین‌های زراعی صاحب نسق از زراعی به شهر تبدیل شدند و مردم در داخل آن ساخت‌وساز انجام دادند. 

پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفته بود، بالغ‌بر ۲۱۵ هزار موقوفه در کشور وجود دارد و نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ عرصه موقوفه مختص به مراکز درمانی، بیمارستان، کلینیک و مراکز بهداشتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۴:۵۴ ۱۷ مهر ۱۴۰۲
در امد اوقاف را کیا میخورن ؟؟
آخرین اخبار