اصغر رحیمی گفت: در شهرهایی که دارای جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت و شرکتهای مسافربری هستند شهرداری مکلف است محلی را به عنوان پایانههای عمومی ایجاد کند و در راستای واگذاری پایانه به شرکتها اقدام نمیاد.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: لذا هرگونه مرمت و کار در پایانه برعهده شهرداری است و ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای مکلف است تنها یک نفر را به عنوان کارشناس در پایانه به منظور رسیدگی به مشکلات مستقر کند.
بیشتر بخوانید
وی در راستای توسعه زیرساختهای فناورانه و هوشمندسازی پایانههای مسافربری افزود: همچنین هرگونه توسعه زیرساخت فناورانه و هوشمندسازی در این پایانهها و افزایش بهرهبرداری از فضای عمومی پایانهها نیز با شهرداری است و هر ارگانی بخواهد در این راستا در پایانه اقدامی انجام دهد باید با شهرداری هماهنگ باشد.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر استان اظهار کرد: در حال حاضر ۶ پایانه مسافربری در شهرستانهای شهرکرد، بروجن، لردگان، اردل، ناغان و بلداجی ثبت هستند که متاسفانه دو پایانه شهرستانهای اردل و ناغان به علت جانمایی نامناسب و کمبود تعداد شرکتهای مسافربری این پایانهها از مدار خدماترسانی خارج شدهاند و ساختمان این پایانهها اجاره داده شده است.
وی گفت: شرکتهای مسافربری در برخی شهرستانها کم است و از آنجایی که ساخت پایانه مسافری، نگهداری آن و انجام اقداماتی نظیر استقرار مدیر، نصب وسایل گرمایشی و سرمایشی، ساخت ورودی و خروجی و ... هزینه بالایی لازم دارد لذا ساخت آن در شهرستانها باید توجیه اقتصادی داشته باشد.
رحیمی در خصوص تجهیز و بهسازی دفاتر سازمان در پایانههای مسافربری بیان کرد: در حال حاضر تنها یک دفتر در استان داریم که در پایانه آزادی شهرکرد مستقر است و بخشی از امکانات آن سال گذشته با بودجه اختصاص داده شده تامین و مابقی آن تا پایان سال جاری در صورت تزریق بودجه جدید انجام میشود.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر استان در خصوص هوشمندسازی و توسعه ناوگان حملونقل عمومی افزود: مدتی ناوگان از سیستم Gps استفاده میکردند، اما به علت عدم حمایت شرکتهای پشتیبان این سیستم از مدار خارج شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر «سامانه سپهتن» به صورت اجباری و سراسری بر روی همه اتوبوسهای برون شهری نصب شده و همه جزئیات شامل ساعت حرکت و توقف، تخلفات و... از طریق این سامانه به صورت لحظهای و آنلاین برای نزدیکترین پلیسراه در طول مسیر اتوبوس ارسال میشود که همین امر از بروز بسیاری از حوادث ناگوار جلوگیری کرده است.
فارسان تقریبا در مرکز استان و بین دو محور ترانزیتی شمالی و جنوبی استان به بنادر جنوب و خوزستان است و در محور شمالی نیز میتواند از جایگاه ویژه آیی در آینده حمل و نقل و تجارت و ترانزیت بار و مسافر داشته باشد با بهره برداری از تونلهای تالار و میانبر چلگرد به بازفت بالا و یا ارتباط فارسان با صمصامی و بازفت ،شهرستان فارسان بر سر چهار راه ارتباطی و اتصال به شهرستانهای اندیکا و دز پارت در خوزستان خواهد شد