ساخت راه های کشور یکی از مهم ترین موضوعات و اولویت های اصلی کشور است که اخیرا به دلیل آنکه برخی از مصالح ساختمانی و مواد مورد نیاز برای این راه ها به صورت مستقیم از کارخانجات خریداری نمی شود باعث شده که میزان ساخت راه ها کاهش یابد و هزینه های ساخت افزایش یابد.
در همین رابطه علی آزاد رئیس انجمن شرکت های راهسازی به باشگاه خبرنگارن گفت: سال های گذشته خرید مصالح به طریقی که در کشور معمول و اسان بود تهیه مصالح را برای انجام پروژه های عمرانی که تحت هدایت و نظارت دولتها را تأمین می شد.
به گفته او روش خرید مصالح به این شیوه بود که کارفرمای هر پروژه اجرائی براساس مقادیر قرارداد و تأیید مهندسان مشاور و کارفرما، حواله خرید به عنوان کارخانه تولید کننده مصالح صادر و پیمانکار در ازاء پرداخت وجه مستقیماً و براساس نرخ دولتی مصالحی ، چون سیمان ، میلگرد ، آهن آلات و ... را برای کاربرد در پروژههای عمرانی خریداری میکرد.
او گفت: مدتی است علیرغم مخالفت مجریان ، مقرر شده این مصالح از بخش های دیگر خریداری شود که مشکلاتی را ایجاد می کند که شامل شاهد گران شدن زیاد از حد نرخ فولاد و سیمان و قیر خواهیم بود. همچنین قیمت کالا در بورس برای مناطق مختلف و کارخانههای آنها یکسان نیست، بطوریکه دیده شده قیمت سیمان در کارخانه سیمان خاش دو برابر قیمت سیمان کارخانه سیمان تیس چابهار بوده و این موضوع مشکلاتی برای سازمان برنامه و بودجه در محاسبات تعدیل فراهم می آورد که ضروری است سازمان برنامه و بودجه نیزانجمن شرکت های سازی وارد شود.
ازاد بیان کرد: پیمانکار با قیمت کارخانه ( که مصوب دولت است ) مصالح لازم را مستقیماً از کارخانه در مقابل پرداخت وجه خریداری و در پروژههای عمرانی مورد قرارداد به کار ببرد .