با وجود تاکید شهردار تهران بر احداث تراموا در پایتخت، اما هنوز طرح مطالعاتی آن هم به صحن شورای شهر نیامده و تکلیف مشخص نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از معضلات تهران، مساله حمل و نقل عمومی است و تا دلبتان بخواهد رسانه ها از مدیران شهری در دوره های مختلف در این رابطه مطالبه گری کردند اما همانطور که می دانید یا با وعده های پوچ مواجه شدند و یا با اقداماتی که راستش را بخواهید آنچنان نتیجه خوبی نداشته است با این حال اما در حال حاضر پایتخت از نظر مترو و اتوبوس چه از لحاظ کیفی و چه کمی اصلا شرایط مناسبی ندارد و این موضوع حتی برای اعضای شورای شهر تهران هم کاملا علنی و شفاف شده است و بارها از شهرداری بابت این موضوع گله داشتند.

نرجس سلیمانی عضو شورای شهر تهران اخیرا در صحن علنی اعلام کرد که در حال حاضر شاهد یک بحران در حمل و نقل در شهر تهران هستیم، هنوز یک دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه نشده است همچنین زاکانی شهردار تهران هم بر این باور است که مترو تهران دچار فرسودگی و عقب افتادگی تاریخی شده است.

نکته جالب توجه می دانید کجاست؟ اینکه مدیریت شهری از این وضعیت کاملا آگاه است اما در اقدامی کاملا شگفت انگیز وعده احداث تراموا را در تهران داده است! بله تراموا! زاکانی شهردار تهران  در این خصوص تفاهم‌نامه‌‌‌ای را امضا کرد که طی آن قرار است این مد جدید حمل‌ونقلی در استخوان‌‌‌بندی شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت جای بگیرد. اما سوال مهم این است که آیا تهران در این مقطع زمانی به «تراموا» نیاز داشت؟ دقیقا زمانی که حتی مترو شهری ما دچار مشکل است و کمبود ناوگان داریم! حالا تراموا چیست؟ طبق نظر کارشناسان شهری، تراموا یکی از انواع قطار سبک شهری (LRT) است که به طور معمول در تراز صفر (همسطح خیابان) احداث می‌شود و کارکردی مشابه اتوبوس دارد و مسافران را عموما در سطح خیابان جابه‌‌‌جا می‌کند؛ اما تفاوت مهم آن با اتوبوس در برخورداری از کشنده (لکوموتیو) که سه یا چهار واگن را جابه‌‌‌جا می‌کند و نیز ظرفیت مسافر بیشتر در مقایسه با اتوبوس است. البته تراموا در مقایسه با مترو ظرفیت جابه‌‌‌جایی به مراتب کمتری دارد (حداکثر دو سوم مترو)؛ اما هزینه ساخت و تجهیز آن نیز با توجه به عدم‌نیاز به حفاری به مراتب کمتر و معادل یک‌‌‌پنجم مترو است. 

شهردار تهران می گوید:به دنبال این هستیم که در خط یک و با تأیید شورا، اجرای تراموا را از ترمینال شرق تا میدان آزادی آغاز کنیم اما متاسفانه با وجود تاکید زاکانی بر احداث تراموا در تهران اما گویا قضیه از این قرار است که اصلا طرح مطالعاتی آن به شورا هنوز ارسال هم نشده است! سیدجعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که از وعده آقای شهردار 3 ماه می گذرد اما هنوز درباره تراموا هیچ طرح مطالعاتی به صحن شورا نیامده است و ما بی خبریم! این کار خوب است اما باید جری گرفته شود نه صرفا وعده ارائه کرد! مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم بر این باور است که  باید مطالعات احداث  تراموا انجام شود و لایحه آن به شورا ارسال شود.  تراموا چیزی است که در دنیای کنونی خیلی به آن توجه نمی‌شود باید ضرورت آن تشخیص داده شود که اگر در مطالعات این موضوع مشخص شود قطعا مورد حمایت شورا و شهرداری قرار می‌گیرد. قطعا امسال عملیات اجرایی نخواهیم داشت.

با توجه به این نکات و مسائل به این نتیجه می رسیم که اصلا چرا باید وعده داد؟ آن هم وعده ای که سر و تهش اصلا مشخص نیست و نمایندگان مردم هم از آن بی خبر هستند! بهتر نیست شهرداری تهران اول تمام تمرکزش را بر روی همان مترو و اتوبوس عادی شهر بگذارد و بعد صحبت از احداث تراموا کند؟ آقای شهردار! مردم از وضعیت حمل و نقل عمومی خیلی وقت است که دل خوشی ندارند...! لطفا در نگاه اول یک توجهی به همان وعده های خود در حوزه حمل و نقل عمومی داشته باشید و بعد از طرح هایی رونمایی کنید که حتی طرح مطالعاتی اش را هم آماده نکرده اید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
در شهرداری حداقل 100سال از متوسط جهانی عقب هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
قطار شهری
بگو تا عادت کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
خخخ
دیشب خبرنگارتون از ترامواگفتن شهردار ایراد گرفت
الان خودتون نوشتید
پس همه سرکاریم خخخ
کدخدای ده که مرغابی بود و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
همین حالا که زاکانی میخواد تراموا برای پایتخت بزنه بقیه ناز میکنند
Iran (Islamic Republic of)
تهران1402
۱۳:۰۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
چه زاکانی بخواد چه زاکانی نخواد تهران و شهرها تغییر پیدا کرده و تغییر نیز پیدا میکنه
یه زمانی تمام ساختمان ها 1طبقه بودند تو تهران با درشکه مسافر کشی میکردند
بعد شد 2 طبقه با تاکسی و مینی بوس شد
بعد شد 3 طبقه اتوبوس اومد
و این داستان ادامه داره
امروز هم تهران و شهر های شلوغ چه بخوان و چه نخوان
باید برند به سمت حمل و نقل های عمومی که جوابگوی برج ها و تراکم جمعیت بالا رو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
یک شهر و یک شهردار باید پیشقدم برای تراموا شوند و چه بهتر که پایتخت کشورمان اولین گزینه برای تراموا باشد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۲۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
کسی راجع به متروی پرنداطلاع رسانی نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۰:۲۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
یکی از عجیب ترین اقدامات شهرداری در خصوص مترو اضافه کردن ایستگاه بدون کم کردن سر فاصله حرکت قطارها میباشد چون درحال حاضر وضعیت مسافرین درر زمان پیک صبح و عصر وحشتناک است ( بخصوص خطوط 1 و 3 و6 ) آنوقت ایستگاه هم اضافه میشود در صورتی که مدیریت حرفه ای ایجاب میکند ابتدا زمان حرکت قطارها کمتر شود سپس ایستگاه اضافه شود؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
تراموا لاین ویژه داره؟؟اگه کنار خیابان به تراموا اختصاص داده بشه چطوری میشه از ایستگاه برا تاکسی استفاده کرد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
تراموا باید بین شهرهای جدید و کوچک ساخته شود همانند شهرکرد و یا فارسان و پردیس و پرند و رامین و دیگر شهرهای جدید و شهرهای متوسط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
عاجزانه از مسئولین خواهش میکنم مترو اندیشه را راه اندازی کنند چرا عاجزانه التماس میکنم چون روزانه چندین هزار نفر و شاید میلیون نفر در ترافیک می مانند و هوای آلوده را با توجه ب وزش باد از غرب وارد شهر تهران میکنند.مساله بعدی تعطیلی کارخانه های معادن شن در محور چیتگر است که هم هوای تهران هم شهریار را آلوده کرده و قطعا باعث مرگ مستقیم تعداد افراد زیادی میشود
Iran (Islamic Republic of)
م.ر
۰۹:۱۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
ما کاری نداریم که چه حزبی سر کاره ولی بهتره تراموا در مسیرهای آزادی و یا همت و حتی نواب چمران ساخته بشه ' سران نظام باید به فکر بازسازی تهران و ایران باشند والایش رابرای مردم ثروتمند بالقوه را به بالفعل بوجود بیاورند از یک جایی باید سازندگی دوم را شروع کرد حالا جناح چپ خدمت کنه سیاسی بازی را بگذارید کند و ایران را ایران آباد کنید ایرانی تصمیم ساز ...از بازسازز روابط دیپلماتیک شروع کنیدهمزمان از داخل وحدت رابیشتر کنید ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
مسئولین یه فکری برای ایستگاه پانزده خرداد کنن داخل مترو عجیب شلوغه مثلا تعداد واگن رو اضافه کنن یا تعداد قطارها رو اضافه کنن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۸:۴۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
تراموا برای تمام شهرها و مراکز استانهای ایران میتواند یک حمل و نقل پاک و بصرفه و خوب و نوین باشد و حتما می‌باید مراکز استانهای ایران عزیز ما مجهز به این سیستم حمل و نقل زیبا و پرکاربرد و شهری شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۲
تراموا در شهرها و کشورهای پیشرفته است نه در تهران شلوغ