محسن جوهری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: روز گذشته دو انفجار مخزن در کشور به دلیل فرسودگی مخازن گزارش شد که منجر به کشته و زخمی شدن ۵ نفر شد.
وی افزود: مخازن گاز سی ان جی خودروها فرسوده است چرا که برخی از رانندگان توجه خاصی به این موضوع ندارند.
ضرورت جلوگیری از سوختگیری با مخزن فرسوده
جوهری گفت: اگر به موقع برای تعویض مخازن فرسوده اقدام شود ما شاهد بروز این حوادث تلخ نبودیم، متاسفانه هنوز معاینات فنی درستی بر روی این نوع از خودروها انجام نمیشود.
او گفت: مصرف کنندگان سوخت CNG توان مالی برای پرداخت هزینه تعویض مخازن خودروی خود را ندارند و دولت باید راهکار درستی برای پرداخت هزینه تعویض این مخازن اتخاذ کند و هر تصمیمی که بدون در نظر گرفتن این موضوع باشد نتیجه درستی در بر نخواهد داشت.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: به نظر من باید به مخازن دارای استاندارد گواهی سلامت یا معاینه فنی بدهند و باید امکان سوختگیری در جایگاههای سوخت CNG فقط برای خودروهای دارای معاینه فنی معتبر، امکانپذیر باشد.
جوهری گفت: راهکار فوری جلوگیری از تکرار این حوادث نصب دوربینهای متصل به سامانه سیمفا و سامانه IRNGV در جایگاههای CNG برای شناسایی و هدایت خودروهای پرخطر و فاقد معاینه فنی به مراکز معاینه فنی و آزمون مخازن CNG همراه با اختصاص منابع مالی مورد نیاز از طرف دولت برای تعویض رایگان مخازن فرسوده است.
او گفت: در حال حاضر حدود ۴.۵ میلیون دستگاه خودروی دوگانه سوز در کشور در حال تردد هستند که از این تعداد تاریخ اعتبار حدود یک میلیون دستگاه منقضی شده و مخازن خیلی از این خودروها به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارد.