نعناع یک گیاه با طبع گرم و خشک است که خواص دارویی بسیار زیادی دارد.

نعناع گیاهی است از راسته نعناسانان و تیره نعناعیان و از سبزی‌های خوراکی است. این گیاه برخی اسانس‌ها و خواص پونه را دارد؛ ولی برگ‌هایش کرک کمتری دارند و بریدگی‌های کنار برگ‌های آن بیش‌تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم‌تر است.

به طور کلی دو رقم نعناع وجود دارد.رقم خودرو و رقمی که توسط کشاورزان کاشته می شود. کیفیت، مواد موثره و طعم نمونه های خودروی آن که در دامنه های کم ارتفاع کوه ها رشد می کنند بیشتر است.

نعناع گیاهی است علفی با ریشه هوایی و ساقه‌های مستقیم و چهارگوش و زیرزمینی. ساقه و برگ‌های خوش‌بوی آن خوراکی و دارویی است و گاهی گل‌های رنگین دارد.

برگ‌های آن به طول ۳ تا ۵ سانتی‌متر، متقابل، نیزه‌ای یا دوکی است، حاشیهٔ آن دارای بریدگی‌های عمیقی است، بریدگی‌های کناره آن نوک تیز است. کرک برگ‌های نعناع کم است. نعناع سبز معمولاً در سرتاسر جهان کشت می‌شود، این گیاه حاصل تبدیل و ماندگاری بوته گیاه ریحان چند ساله می‌باشد. این گیاه در نواحی شمال ایران و اطراف تهران به حالت وحشی و پرورشی می‌روید.

«نعنای قرمز»گونه‌ای از نعناع است که در لبهٔ رودخانه‌ها و در جریان آب‌های ملایم و کم‌عمق، و در کنار آب‌انداز و استخرهای مصنوعی آبی (به مازندرانی اندون) می‌روید و چون برگ‌هایش قرمزرنگ‌اند به این نام خوانده می‌شود.

نعناع علاوه بر خاصیت آرامش بخش بودن خاصیت پاک کنندگی و سم زدایی هم دارد، به همین علت از التهاب معده جلوگیری می‌کند و به فرآیند هضم کمک می‌کند. نعناع زمانی که وارد بدن می‌شود باعث فعال شدن غدد بزاقی شده و به هضم راحت‌تر و رفع التهاب معده کمک فراوانی می‌کند.

کمک کننده به ناراحتی‌های گوارشی
نعناع گاز معده، نفخ و سوء هاضمه را تسکین می‌دهد. همچنین از انقباض ماهیچه‌های صاف جلوگیری می‌کند که می‌تواند اسپاسم روده شما را تسکین دهد.

کاهش و درمان اختلالات تنفسی
شما می‌توانید با مصرف دمنوش نعناع و یا با جویدن این گیاه به رفع گلو درد و برونشیت ریه کمک کنید. نعناع در کنار رفع درد گلو باعث تسکین بینی، گلو و مجاری تنفسی می‌شود و به رفع اختلالات طولانی مدت مانند آسم و یا سرماخوردگی کمک می‌کند.

کمک به درمان آسم
مصرف نعناع باعث رفع انسداد لوله بینی می‌شود و برای کسانی که مبتلا به بیماری آسم هستند بسیار مفید است.

بهبود تنفس
نعناع نه تنها جریان حلق و بینی بدن شما را باز می‌کند بلکه بوی بد دهان را از بین می‌برد، دمنوش نعناع باعث بهبود تنفس شما می‌شود.

تسکین سردرد‌های تنشی و میگرن
از آنجا که نعناع به عنوان شل کننده عضلات و مسکن عمل می‌کند، می‌تواند انواع خاصی از سردرد‌ها را کاهش می‌دهد، جریان خون را کاهش می‌دهد و احساس خنکی به شما می‌دهد.

باز کردن سینوس‌ها
شواهد محدودی وجود دارد که نوشیدن دمنوش نعناع باعث باز کردن سینوس‌ها می‌شود. مصرف یک نوشیدنی گرم حاوی منتول مانند دمنوش نعنا به شما کمک می‌کند تا سینوس‌های مسدود شده را تسکین دهید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.