وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرد واشنگتن اقدامات بیشتری برای گفتگو‌های سازنده با پکن انجام دهد.

از آنجا که آمریکا به چین به چشم یک بازیگر تجدید نظر طلب می‌نگرد و پکن را تهدیدی برای هژمونی خود در نظام بین الملل می‌داند تعجبی ندارد که واشنگتن از سال ۲۰۱۷ سیاستی تقابلی (به جای تعاملی) در برابر این کشور در پیش گرفته است. با این حال، مقامات پکن بار‌ها اعلام کرده اند به دنبال تعامل با طرف مقابل هستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) در واکنش به ادعای واشنگتن پیرامون دستکاری اطلاعات از سوی این کشور، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پکن امیدوار است آمریکا اقدامات بیشتری را به منظور گفتگوی سازنده میان دو طرف انجام دهد. 

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که طی ماه‌های اخیر روابط میان مقامات ارشد دو طرف پیرامون طیف گسترده‌ای از مسائل از تایوان تا منشا ویروس کرونا و اتهامات درباره جاسوسی چین برقرار شده بود. 

در بیانیه پکن آمده است: ما امیدواریم آمریکا در نیمه راه با ما ملاقات کند و کار‌های مفید بیشتری برای گفتگو میان دو طرف انجام دهد. چین همواره به روابط با واشنگتن با احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد – برد می‌نگرد. 

هفته گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با تبریک روز ملی چین برای مردم این کشور صلح، شادی، و رفاه را آرزو کرد. وی از همکاری با پکن در چالش‌های بین المللی از جمله تغییرات اقلیمی، سلامت عمومی، مبارزه با مواد مخدر، امنیت غذایی، و ثبات اقتصاد کلان جهانی استقبال کرد. 

با این حال، واشنگتن اکنون برای سنگ اندازی در روند قدرت روزافزون چین، صادرات کالا و خدمات با فناوری‌های پیشرفته از جمله ریزتراشه‌ها را به این کشور ممنوع کرده است. اقدامی که با واکنش پکن و ایجاد موانعی در صادرات عناصر کمیاب به کشور‌های غربی همراه بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار