معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان بوشهر گفت: با توجه به ظرفیت بالای تولید در این استان، می‌طلبد رایزنان بازرگانی برای توسعه صادرات محصولات و جذب سرمایه‌گذاران خارجی پیشگام شوند.

ابوالقاسم محمدزاده در حاشیه نشست با رایزنان بازرگانی ایران در کشور‌های مختلف در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: در بخش زیرساخت‌های ترانزیت در استان بوشهر ظرفیت خوبی ایجاد شده که باید از این بستر برای توسعه و رونق صادرات کشور استفاده شود.

وی بیان کرد: در همین راستا از رایزنان بازرگانی ایران در ۲۰ کشور مختلف دعوت می‌شود با حضور در استان بوشهر از نزدیک با ظرفیت‌های صادراتی استان بوشهر آشنا شوند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تصریح کرد: برای سال جاری تولید ۵۰ هزار تن میگوی پرورشی در این استان هدف گذاری شده که براساس آمار بخش قابل توجهی از آن محقق شده است.

وی ادامه داد: استان بوشهر ۶۰ درصد تولید میگوی پرورشی کشور را به خود اختصاص داده است که از مجموع تولید استان ۸۰ درصد آن صادر می‌شود.

محمدزاده بیان کرد: بازار هدف این محصول کشور‌های چین، لبنان و شماری از کشور‌های منطقه است و روسیه نیز بازار جدید صادرات آبزیان استان بوشهر است که در سال گذشته ۹ هزار تن میگوی پرورشی استان به این کشور صادر شد.

وی اظهار کرد: در مقطعی اروپا و آمریکا نیز مقصد صادرات میگوی پرورشی استان بوشهر بودند، ولی اکنون صادرات این محصول به کشور‌های آسیایی معطوف شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تصریح کرد: تولید ۷۰۰ هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل از دیگر ظرفیت‌های شاخص استان بوشهر است که از این میزان ۳۰۰ هزار تن آن به کشور‌های عراق، قطر، روسیه و همچنین کشور‌های سی. آی. اس صادر می‌شود.

وی یادآورشد: از مجموع ۷.۵ میلیون تن خرمای تولیدی دنیا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن در ایران تولید می‌شود که در این بین سهم استان بوشهر ۱۷۰ هزار تن است.

محمدزاده اظهار کرد: واریته صادراتی استان بوشهر خرمای کبکاب و زاهدی است که سالانه ۳۰ هزار تن به کشور‌های روسیه و سی آی اس صادر می‌شود.

محمدزاده تاکید کرد: ۴۰ درصد خرمای تولیدی دنیا در کشور هند و سایر کشور‌های شرق آسیا مصرف می‌شود که بر همین اساس باید تمرکز ویژه‎‌ای به بازار این مناطق معطوف شود.

وی ادامه داد: سیمان و کلینکر، آهک، سنگ لاشه و دیگر محصولات معدنی از ظرفیت‌های شاخص استان بوشهر است که بازار صادراتی هدف آن بیشتر کشور‌های شرق آسیا، آفریقا و حوزه خلیج فارس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.