معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: ۱۲ هزار هکتار نقشه از اراضی بستر رودخانه‌های استان در سامانه کاداستر ثبت شده است.

سینا جمشیدی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به آخرین وضعیت صدور سند مالکیت برای اراضی بستر رودخانه‌های استان گفت: نقشه‌های بستر رودخانه‌های قزوین از جمله ۱۲ هزار هکتار نقشه از سال ۱۴۰۰ تا سال جدید به سازمان ثبت اسناد ارسال و در سامانه کاداستر سازمان ثبت شده است.

وی افزود: از مجموع نقشه‌های ثبت شده بستر رودخانه‌های قزوین، تقریبا برای ۲۵ درصد دو هزار و ۶۰۰ هکتار سند مالکیت صادر شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به بیشترین صدور سند مالکیت استان گفت: شهرستان آوج، قزوین، آبیک و البرز بیشترین آمار را در این میان به خود اختصاص می‌دهند.

جمشیدی به برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال جدید پرداخت و گفت: موضوع اخذ سند مالکیت بستر رودخانه‌ها به طور جدی و مستمر پیگیری می‌شود و در صورت آماده شدن شرایط، در نظر داریم مجموع سند‌های مالکیت را در حداقل زمان ممکن و در دو سال آینده به نتیجه برسانیم.

وی افزود: در گذشته سند‌هایی مربوط به بستر رودخانه‌ها صادر شده که نیازمند طی کردن مراحل اصلاح سند مالکیت هستند؛ بیشترین مشکل مربوط به منابع طبیعی بوده که روند فعالیت صدور سند مالکیت را به نوعی فرسایشی یا کند کرده و با اتفاقات صورت گرفته این موضوع حل می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: فعالیت مربوط به صدور سند مالکیت مابقی رودخانه‌ها توسط همکاران اداره‌کل ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود، زیرا بعضی اسناد جزو اراضی منابع طبیعی محسوب بوده و أخذ سند، مشکلاتی را به وجود می‌آورد؛ با توافق‌نامه منعقد شده بین وزارت نیرو، سازمان ثبت و رای دیوان محاسبات جلساتی با حضور معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، مدیرکل ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی با هدف سرعت و رشد بخشیدن به صدور اسناد در ماه‌های آینده برگزار شده است. 

جمشیدی یادآور شد: براساس تعریف وزارت نیرو، ساماندهی رودخانه به معنی بهسازی مسیر آن برای جلوگیری از فرسایش و سیلاب بوده، اما أخذ سند به معنی تثبیت مالکیت حکومت بر اراضی رودخانه‌ای به منظور جلوگیری از دخل و تصرف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.