حدود یک میلیون نفر در آستانه انتخابات لهستان در بزرگترین تظاهرات تاریخ پایتخت این کشور شرکت کردند.

صد‌ها هزار نفر امروز (یکشنبه) ۲ هفته پیش از برگزاری انتخاباتی که به گفته جنبش مدنی لیبرال (PO) ممکن است آینده لهستان در اتحادیه اروپا و جایگاه دموکراتیک آن را تعیین کند، تظاهرات مخالفان را در ورشو برگزار کردند.

به گزارش رویترز، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که دولت ملی‌گرای قانون و عدالت (PiS) می‌تواند در رأی‌گیری پیروز شود، اما ممکن است در میان نارضایتی برخی افراد از افزایش هزینه‌های زندگی و نگرانی از کنترل‌ها، برای تشکیل اکثریت تلاش کند.

مقامات شهر ورشو گفتند حدود یک میلیون نفر در بزرگترین تظاهرات تاریخ پایتخت لهستان شرکت کردند اما تلویزیون عمومی TVP، که ناظران رسانه‌های مستقل می‌گویند که به سخنگوی دولت تحت حاکمیت PiS تبدیل شده است، به نقل از پلیس گفت که حدود ۱۰۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده‌اند.

کانال خبری آنلاین «onet.pl» اعلام کرد که بر اساس محاسباتش حدود ۶۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار نفر در این تجمع شرکت کردند.

برخی از افراد نوشته‌هایی با مضمون «گربه می‌تواند بماند» حمل می‌کردند که به حیوان خانگی رهبر دولت ملی‌گرای قانون و عدالت «یاروسلاو کاچینسکی» اشاره می‌کرد.

مخالفان امیدوار است که راهپیمایی، رأی دهندگان را برای شرکت در انتخابات تشویق کند و به آن فرصتی برای پیشبرد بدهد.

«دونالد تاسک» رهبر PO به جمعیتی که در میدان مرکزی ورشو تجمع کرده بودند، گفت: «تغییر بزرگ در راه است. این نشانه تولد دوباره لهستان است.» بسیاری از مردم پرچم‌های لهستان و اتحادیه اروپا را در دست داشتند.

«دونالد تاسک» رئیس سابق شورای اروپا، گفته است که هدف دولت ملی‌گرای قانون و عدالت می‌تواند خروج لهستان از اتحادیه اروپا باشد، چیزی که حزب آن را انکار می‌کند و انتخابات را برای حقوق اقلیت‌ها و زنان بسیار مهم توصیف کرده است.

دولت ملی‌گرای قانون و عدالت «PiS» که از سال ۲۰۱۵ در قدرت است، بر اساس تعهد خود مبنی بر دور نگه داشتن مهاجران از لهستان، گفت که این امر برای امنیت ملی کلیدی است و به انتقال پول به خانواده‌ها و سالمندان ادامه می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار