معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۶۰ درصد اراضی زراعی و ۲۵ درصد از باغ های میوه استان در سال زراعی گذشته بیمه شده است.

بیت الله صادق زاده معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سطح بیمه شده محصولات زراعی در سال زراعی گذشته مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲، ۱۹۸ هزار و ۹۶ هکتار و سطح باغ‌های بیمه شده نیز ۱۵ هزار و ۲۹۴ هکتار بود.

وی با اشاره به تعداد دام بیمه شده نیز افزود: بیش از ۲۱۹ هزار مورد دام و ۷۶۳ هزار قطعه آبزیان، هشت هزار و ۵۵۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی نیز در سال زراعی گذشته بیمه شدند.

معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته، بارش تگرگ، وقوع سیل، سرمازدگی، خشکسالی و زلزله از جمله عوامل طبیعی بودند که به بخش کشاروزی استان خسارت وارد کرد که نقش سرمازدگی و خشکسالی بیشتر بوده‌است.

صادق زاده ادامه داد: شهرستان‌های بوکان، تکاب، شاهین دژ، سردشت، پیرانشهر، قطب زراعت دیم آذربایجان غربی هستند که امسال سرمازدگی را در این مناطق شاهد بودیم.

وی افزود: برای خسارت‌های سرمازدگی در استان تاکنون ۲۰ درصد از غرامت‌ها تایید شده و برای تعیین تکلیف نهایی جهت پرداخت به ستاد ارسال شده‌است.

صادق زاده بیان کرد: برای اراضی خسارت دیده از خشکسالی نیز مستندات لازم تهیه شده و بعد از بررسی‌های ماهواره‌ای و از راه دور تهران درصدی اعلام می شود که در صورت معقول و منصفانه بودن تایید و پرداخت می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: سال ۱۴۰۲ نواحی شمال استان آذربایجان‌غربی از جمله شهرستان‌های خوی، پلدشت، چایپاره، شوط، ماکو و بخشی از ارومیه در بخش گندم دیم دچار خسارت شدند که مورد بررسی دقیق‌تر قرار گرفته‌ و سعی می‌شود حق کشاورزان در این زمینه ضایع نشود.

به گفته معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان غربی، در زیربخش زراعت گندم خسارت خشکسالی وسیع بود و سنجش‌های میدانی و ماهواره‌ای ادامه دارد که تا یک هفته نهایی شده و نتایج و درصد‌های خسارت نیز اعلام می‌شود و در این زمینه نیز تلاش می‌شود تا حقوق کشاورزان ضایع نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.