برای اجرای طرح سرشماری از زنبورستان ها، جابجایی زنبورداری‌ها و حمل و نقل کندو‌های عسل به مدت ۲ هفته ممنوع است.

عبدالمجید رنجبر معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به آمادگی این سازمان برای اجرای طرح سرشماری از زنبورستان ها، اظهار کرد: این طرح همزمان با سراسر کشور از پانزدهم تا ۲۷ مهر ماه در همه شهرستان‌های استان اجرا می‌شود.

 او با تاکید بر اینکه در مدت مذکور هرگونه جابجایی زنبورستان‌ها و حمل و نقل کندو‌های زنبور عسل ممنوع است، بیان کرد: زنبورداران به منظور اعزام کارشناسان به محل استقرار و ثبت آمار کندو‌های فعال باید نسبت به ارائه درخواست مکتوب به مراکز جهاد کشاورزی پیش از شروع طرح اقدام کنند.

 این مقام مسئول با بیان اینکه همه واحد‌های زنبورداری شامل کندو‌های مدرن یا سنتی، بومی یا غیر بومی و دارای پروانه فعالیت یا بدون پروانه باید نسبت به ارائه درخواست سرشماری و ثبت آمار کندو‌های فعال اقدام کنند، تصریح کرد: مبنا و پیش شرط ارائه هرگونه خدمات و شناسایی فعالان این صنعت، ثبت آمار زنبورستان‌ها در محدوده‌های جغرافیایی مشخص است.

رنجبر افزود: کار سرشماری زنبورستان‌ها در ۳۷ شهرستان استان فارس و ۵۸۷ پهنه تولیدی با مشارکت بیش از ۵۴۰ نفر از کارشناسان ستادی، شهرستانی و مدیران پهنه عملیاتی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: آمارگیری از زنبورستان‌ها با هدف دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولید کلنی‌ها و برآورد دقیق تعداد و نوع کندو‌های زنبور عسل انجام می‌شود.

او با بیان اینکه مدت زمان آمارگیری غیر قابل تمدید است، تصریح کرد: برنامه ریزی درست و اجرای بدون خطا منوط به جمع آوری داده‌های درست و دقیق است؛ امروز رصد تولید در حوزه‌های مختلف کشاورزی و استخراج آمار دقیق پاشنه آشیل این بخش به شمار می‌آید.

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه دسترسی به آمار صحیح بستر مناسبی برای توسعه صنعت زنبورداری و ایجاد اشتغال در این بخش را فراهم می‌آورد، اظهار کرد: در این سرشماری داده‌های متنوعی اعم از تعداد و نوع کلنی‌ها، ظرفیت و آمار تولید محصولات زنبور عسل شامل تولید عسل، ژل رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر جمع آوری می‌شود.

رنجبر ادامه داد: اطلاعات دیگری از جمله تعداد بهره‌برداران و اطلاعات مربوط به آنان نظیر سن، جنسیت، سطح سواد و موقعیت مکانی استقرار زنبورستان نیز گرفته و ثبت می‌شود تا به طور کامل در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت شود.

فارس رتبه سوم در تعداد زنبورستان، کلنی و تولید عسل در کشور

 او با یادآوری اینکه بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۶ هزار و ۳۲۷ زنبورستان در کشور وجود داشته است، اضافه کرد: استان فارس با بیش از ۷ درصد تعداد زنبورستان‌ها در این شاخص در رتبه سوم کشور بوده است.

این مقام مسئول گفت: بر اساس اطلاعات استخراجی از سرشماری پارسال بیش از ۱۱ میلیون و ۵۳۴ هزار کلنی زنبور عسل در کشور وجود داشته که استان فارس با دارا بودن بیش از ۱۰ درصد همه کلنی‌های کشور به این لحاظ نیز در رتبه سوم قرار دارد.

 رنجبر با اشاره به اینکه به استناد این اطلاعات، در سال ۱۴۰۱ تولید عسل کشور بیش از ۱۳۶ میلیون تن بوده است، افزود: استان فارس سهم بیش از ۱۱ درصدی در تولید عسل کشور را داراست و در جایگاه سوم قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار