رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عدم بازپرداخت تسهیلات کلان در موضوع اقتصادی جزو سختگیرانه‌ترین جرائم اقتصادی در برنامه هفتم محسوب می‌شود.

امروز میز اقتصاد به بررسی ارتقاء نظارت بر عملکرد نظام بانکی در این حوزه با حضور پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس،عباس پور کارشناس اقتصادی عطوان مدیر نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی بحث و بررسی شد.

سوال در برنامه هفتم برای بانک ها چه تصمیمی گرفته شده است؟

پور ابراهیمی :امروز ارقامی به تصویب رسید که بتواند به افزایش جایگاه رضایتی کمک کند. یکی از موضوعاتی که امروز مطرح شد این بود که بتوانیم نیاز بانک های قرض الحسنه را که نیاز مردم است را برطرف کنیم. اعتبار سنجی در برنامه هفتم جایگاه ویژه ای خواهد داشت. کمک به رابطه بین میزان سپرده و تسهیلات که توسط یک شاخص توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود ما در برخی شهر ها میبینیم که این رابطه معکوس است و درست برقرار نیست. ما یکی از چالش هایی که داریم بانک های مان بر اساس رویکرد تخصصی چیده نشده اند. امیداوریم ما بتوانیم برای نظام بانکی کشور مفید باشیم. در خصوص سامانه سمات این الزام در برنامه هفتم ایجاد شده است که اگر کسی خارج از سامانه برای اخذ مالیات عمل کند جرم انگاری شده است.

عدم بازپرداخت تسهیلات کلان در موضوع اقتصادی جز سخت گیرانه ترین جرایم اقتصادی محسوب می‌شود. تبانی بارها در کشور اتفاق افتاده است و برخی از شرکت ها تسهیلات کلانی اخذ کردند و ما در برنامه هفتم حکمی را آوردیم که جرم آن همتراز با اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

سوال  فکر می‌کنید در این روند ها چه اتفاقی باید بیافتد؟

 عباس پور :  دارایی های سمت راست بانک ها در قالب تسهیلات باید به نحوی باشد که در زمان مناسب بازپرداخت آن انجام شود. طبق تبصره شانزده بودجه امسال باید کار بانک‌ها تا سه هفته از هر ماه منتشر شود و از خردادماه تاکنون برای بیست و پنج بانک منتشر شده است و بانک مرکزی در اختیار عموم مردم قرار داده شده است. اینکه برخوردی با بانک های ناتراز و نامتعارف صورت گرفته است و هنوز چیزی منتشر نشده است. اطلاعات مربوط به اشخاص کلان نیز از تیرماه تا شهریور ماه منتشر شد.

سوال چه زمانی  آمار کامل منتشر می‌شود؟

عطوان : درباره آمار بانک مرکزی کار های زیادی انجام داده است و برخی در حال کامل کردن اطلاعات  خود هستند و بررسی های آنها باید انجام شود و اطلاعات  آنها باید قابل انتشار باشد و به زودی آمار آنها  اعلام خواهد شد و اگر اعلام نکنند به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهند شد. پیگیری های ما برای دریافت اطلاعات ادامه دارد. منشأ این ناترازی ها مهم است که ناشی از ترازنامه یا نقدینگی بوده است. محور ها متفاوت است و هر محور برنامه زمان بندی دارد و ما در فواصل کوتاه مدت این ها را بررسی می‌کنیم و کوشش ما این است که به سمت بازسازی و اصلاح برویم. برخی از بانک ها در دسته اول هستند و در مرحله تعیین تکلیف نهایی هستند. ما بیشتر معطوف حل مشکل هستیم. برخی از موسسات مجامعی برگزار شده است و تعیین تکلیف نهایی شده اند یا در آینده برگزار خواهند شد و مصوبات آن ها بررسی شده است اجازه باید بدهید که این در مراجع قانونی بررسی شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
اره جون خودتون هنوز با حسن رعیت برخورد نکردید و اموالش ضبط نشده
آخرین اخبار