تماس‌های مزاحمی با اورژانس مشهد بیش از ۲۶ درصد افزایش یافت

رئیس اورژانس پیش‌ بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲۷ هزار و ۳۳۸ تماس مزاحمی با اورژانس ۱۱۵ این دانشگاه طی نیمه اول امسال برقرار شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۲۶ درصد افزایش داشته است.

علی یزدانی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مزاحمت‌های تلفنی افراد آگاهانه و از روی عمد و به قصد ایجاد مزاحمت با اورژانس تماس می‌گیرند و با «بیمار نمایی» و تمارض تقاضای امدادرسانی کرده که با این کار سبب ایجاد ماموریت‌های کاذب، اختلال در سیستم امداد و اشغال خطوط اورژانس می‌شوند.

او افزود: به طور متوسط هر تماس مزاحمی از زمان وصل شدن و مشخص شدن مزاحمی بودن تا زمان قطع شدن آن بین ۶۰ تا ۹۰ ثانیه زمان می‌برد که این مدت برای کسی که می‌خواهد زنگ بزند و حادثه‌ای را اعلام کند، زمان بسیاری است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین طی این مدت نیز ۳۰۱ هزار و ۹۰۴ «تماس نامرتبط» با اورژانس ۱۱۵ مشهد برقرار شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد رشد داشته است.

یزدانی بیان کرد: در تماس‌های نامرتبط افراد از روی عدم آگاهی و ندانستن شماره و یا پرسیدن آدرس مراکز درمانی و داروخانه‌ها، سوال در خصوص دارو‌های تجویزی پزشک و نحوه و دز مصرف دارو‌ها و یا ثبت شکایت در حوزه بهداشت و درمان، با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گیرند که این امر نیز سبب اشغال خطوط و از دست دادن زمان امدادرسانی پرسنل اورژانس خواهد شد.

او تصریح کرد: طی نیمه اول امسال ۶۳۹ هزار و ۵۲۶ تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار شده که از این میزان ۳۲۹ هزار و ۲۴۲ تماس «مزاحمی و نامرتبط» بوده است که به طور میانگین و در مجموع اینگونه تماس‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد یافته است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که هرچه خطوط تلفن اورژانس آزادتر و در اختیار بیماران و مصدومان باشد قطعا میزان بروز خطر و اتفاق ناگوار برای بیماران و مصدومان کمتر خواهد شد، تاکید کرد: برای انجام خدمت‌رسانی به موقع به بیماران از عموم مردم تقاضا می‌شود از تماس‌های غیرضروری با اورژانس خودداری کنند.

یزدانی با اشاره به اینکه کل تماس‌های ۶ ماهه امسال اورژانس ۱۱۵ مشهد نسبت به مدت مشابه ۶.۸ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: در این مدت بیش از ۱۲۳ هزار تماس مشاوره‌ای با اورژانس حاصل شده است و ۱۸۷ هزار و ۲۷۸ تماس منجر به ماموریت و اعزام آمبولانس شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار