رئیس جمهور گفت: ظرفیت‌هایی که امروز دانشمندان جهان اسلام از آن برخوردارند و به اعتقادی هم اندیشی این صاحب نظران دستیابی به تمدنی نوین را امکان پذیر کرده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آئین افتتاحیه جایزه مصطفی در مرکز همایش‌های بین المللی امام خامنه‌ای در اصفهان گفت: این نشست در پرتو نام مصطفی تشکیل شده و برای تکریم از مقام علم و دانش تلاش می‌کند.

وی تاکید کرد: بدانیم که وجود مقدس حضرت مصطفی (ص) علاوه برمقام بشیر، تسلط علم ودانشی دارد و این مقام برترین مقام است.

او افزود: پیامبراکرم (ص) عالم‌ترین اهل این عامل است و خوب است تعریف علم ودانش از زبان ایشان بشنویم و پیامبر در بیانی نورانی می‌فرماید علم در اندیشه وباور‌های الهی، اخلاق فاضله و باید‌ها و نباید‌ها یا سبک زندگی یک انسان سالک الی الله است ودراین بیان دانش نافع برای سعادت و نجات اسلام و بازکردن گره‌های زندگی انسان است.

رئیس جمهور گفت: بدانیم آنچه از تمدن به برکت اسلام ایجاد شد و به دلایل مختلف در سرزمین اسلامی با پیدایش بینش‌ها دچار مشکلاتی شد امروز با این نگاهی که به علم نافع وجود دارد به تمدنی نوین به دین وارزش‌های اسلامی شکل داده است.

 رئیسی افزود: اگر علم نافع نباشد و فقط برای قدرت، ثروت واستعمار باشد به نجات انسان‌ها کمکی که نمی‌کند بلکه به ابزاری به نابودی بشریت تبدیل می‌شود وامروز در برخی از کشور‌ها می‌بینیم که علم نافع نیست و به ابزار نابودی بشر تبدیل شده است.

او گفت: در تاریخ اسلام می‌بینیم با آغاز رسالت پیامبر اکرم (ص) تمدن اسلامی رقم خورد و این حرکت علمی جهشی در جهان اسلام به وجود آورد.

رئیس جمهور افزود: در قرن دوم وسوم مشهود بود و دنیا مدیون تمدن اسلامی است و در مقطعی تمدن اسلامی به دلایل مختلف دچار مشکل شد، اما امروز نگاه به علم نافع و ارزش‌های اسلامی با ظرفیت دانشمندان جهان اسلام رونق گرفته و دستیابی به تمدن نوین امکان پذیر است و جلوه‌های این تمدن برهمگان روشن است و برمعنویت استوار است و این تمدن انسان در تمامی ابعاد ازجمله عدالت، اخلاق و عقلانیت به سعادت می‌رساند.

 رئیسی افزود: این نشست تفاوت دارد و صرفا فقط جایزه به دانش نیست و جایزه به علم و ایمان و دین مداری است.

او گفت: جوایز این رویداد جهانی با نگاه برآن است که علمی باشد که اصالت داشته باشد و رفاه بشریت و سعادت و آینده انسان و تمدن نوین اسلامی را رقم بزند.

رئیس جمهور همچنین اهدای جایزه را لایق وشایسته چهره‌های برتر در حوزه علوم فناوری دانست و افزود: این جایزه به صاحب نظرانی از علم ودانش تعلق می‌گیرد که جزء بهترین‌ها باشند و در پرتو نام پیامبر این رسالت را به عهده دارند که در جهان علم ونوآوری حرکتی نو و ابتکاری وخلاقانه ودر جهت گسترش علم داشته باشند.

سید ابراهیم رئیسی افزود: این نگاه می‌تواند نگاه انسان ساز، جامع ساز و تمدن ساز باشد، نگاه به علم این است که علم درخدمت انسان و رشد وتعالی انسان و رساندن او به اهداف خلقت وهدف از بعثت و جایگاه والای انسانی باشد.

رئیس جمهور گفت: در نظام جمهوری اسلامی نگاه به فناوری وتاکید رهبر به مراکز علمی وصنعتی آن است که باید تلاش دانش بنیان باشد و دانایی ضمیمه توانایی باشد تا محصول نوآور برای زندگی انسان معاصر بشود.

او افزود: آنچه غرب را از جمهوری اسلامی نگران کرده این بود که یک تمدن رقیب مقابل تمدن ادعایی آن‌ها شکل بگیرد که این اسلام هراسی را به دنبال داشت، چون مسلمین دارای پیشینه قوی هستند که اگر به خود آیند می‌توانند مثل خوارزمی در حوزه علم ودانش و در حوزه علوم پزشکی ابن سینا به عنوان پدر علم پزشکی کتاب قانون بوعلی مبنای علم پزشکی است.

رئیس جمهور گفت: در عصر کنونی دانشمندانی همچون مرحوم کاظمی آشتیانی رویای فرزند آوری را محقق کرد و ناباروری‌ها با حرکت علمی به امید تبدیل کرد.

آیت الله  رئیسی افزود: درحال حاضر به اسم ارتباطات فناورانه قدرت دانشمندان مسلمان علم نافع را رقم زده که تفکر آن‌ها برای نجات انسان معاصر است.

او گفت: پیشنهادم به نشست علمی که فرهیختگان از جهان اسلام در آن حضور دارند این است که نشست‌ها را محترم بشماریم و در غنا بخشیدن به آن‌ها کمک کنیم، جایزه مصطفی لازم است شامل همه علوم وفنون شود حتی علوم انسانی هم مشمول این جایزه شوند، چون دراین حوزه گام‌های بلندی به برکت انقلاب برداشته شده است.

رئیس جمهور این پیشنهاد را از نگاهی راهگشای مشکلات پیش روی مردم دانست و افزود: تحقیقات پژوهشگران فقط اضافه کردن یک تحقیق به تحقیقات کتابخانه‌ای نیست و می‌تواند با پیاده سازی این طرح‌ها به زندگی انسان هاکمک کرد.

آیت الله رئیسی گفت: روشنفکر به کسانی گفته می‌شود که بدانند قبل از دیگران، بفهمند و آسیب‌های اجتماعی را رصد کنند و فریاد بزنند قبل از آن‌ها و خود نیز آماده ایفای نقش و نظریه پردازی و آماده مسوولیت پذیری باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز جوامع بشری نیاز به علم نافع دارد؛ علمی که ظلمت و فساد را کنار بزند و به زندگی انسان نور هویت و هدایت ببخشد تا انسان‌های در جوامع امروزی احساس بی هویتی و پوچی نکند و بداند خلق انسان فلسفه داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار