بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۴۵ تا ۵۰ درصد مرگ و میر‌ در کرمانشاه

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه بیماری‌های قلبی و عروقی را عامل ۴۵ تا ۵۰ درصد مرگ و میر‌های سالانه استان عنوان کرد.

ابراهیم شکیبا رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به مناسبت روز جهانی قلب ۷ مهر از بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان اولین عامل مرگ و میر افراد در جهان یاد کرد.

وی افزود: این بیماری‌ها سالانه مرگ ۲۰ میلیون نفر را در جهان رقم می‌زنند و در همین راستا برای افزایش آگاهی جهانی نسبت به این خطر روز ۲۹ سپتامبر به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است.

شکیبا این بیماری‌ها را هم عامل نیمی از مرگ و میر ایرانیان عنوان کرد و افزود: در سال‌های اخیر (بدون لحاظ آمار فوتی‌های کرونا) این بیماری‌ها عامل ۴۵ تا ۵۰ درصد مرگ و میر‌های استان هم بوده اند.

شکیبا با اشاره به دخیل بودن عوامل مختلف در بروز این بیماری ها، از کم تحرکی و تغذیه نامناسب به عنوان مهمترین این عوامل یاد کرد.

وی افزود: اضافه وزن و چاقی، مصرف سیگار و قلیان، مصرف الکل، دیابت و فشار خون از جمله ریسک فاکتور‌های اصلی این بیماری‌ها هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر آنچه در خصوص این بیماری‌ها نگرانی ایجاد کرده، کاهش سن ابتلا به این بیماری هاست که یک زنگ خطر جدی محسوب می‌شود.

وی علت این موضوع را افزایش کم تحرکی در سطح جامعه و افزایش مصرف فست فود‌ها و مواد غذایی ناسالم عنوان کرد.

شکیبا با بیان اینکه این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند، اولین و مهم‌ترین اصل پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را "خودمراقبتی" عنوان کرد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: وقتی افراد به اندازه کافی تحرک داشته و از غذا‌های سالم استفاده کرده و مصرف دخانیات نداشته باشند، قطعا تا حد بسیار زیادی از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در امان خواهند بود.

شکیبا بهترین تغذیه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش مصرف چربی و قند، کاهش مصرف فست فود‌ها و غذا‌های چرب و پرکالری و نیز افزایش مصرف مصرف میوه و سبزیجات عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: افراد نباید در مصرف میوه و سبزیجات هم زیاده روی کنند و مصرف روزانه دو تا سه واحد میوه کافی است.

وی افزود: در کنار تغذیه مناسب، ورزش و تحرک هم عامل موثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری هاست و توصیه می‌شود افراد پنج روز در هفته، روزانه به مدت نیم تا یک ساعت پیاده روی داشته و یا سه روز در هفته را به انجام ورزش‌های سنگین اختصاص دهند.

وی افزود: تحرک و ورزش نقش موثری در کاهش تجمع چربی در عروق داشته و از سکته‌های قلبی پیشگیری می‌کند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.