نماینده ولی فقیه در استان قزوین به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت با جمعی از برادران اهل سنت دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: میلاد رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) به عقیده شیعیان ۱۷ ربیع‌الاول است و به عقیده برادران اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول است؛ بزرگان ما این دو را جمع کردند و اقدام بسیار ارزشمندی در وحدت بین مسلمانان برداشتند و گفتند نام این دوران هفته وحدت است، امام (ره) بانی این معنا بود تا همه عالم به نور وجود رسول گرامی اسلام روشن شود.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به معنا و مفاهیم قرآنی مرتبط بیندازیم، خیلی تماشایی است، برای مثال خداوند در آیه ۶۷ سوره زخرف می‌فرماید «الْأَخِلَّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ»، یعنی (در آن روز یاران جز پرهیزگاران بعضی‏شان دشمن بعضى دیگرند).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید روز قیامت که می‌شود، آن‌هایی که در دنیا خیلی با هم رفیق بودند، آنجا آشکار می‌شود که رفاقت این‌ها دشمنی بوده و از روی باطل و ظلم با هم رفیق بوده‌اند و به هم کمک می‌کرده‌اند، اما آن‌هایی که بر اساس تقوا دور هم جمع می‌شوند و برای خوبی‌ها دست همدیگر را می‌گیرند، این‌ها در قیامت هم سربلند هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر همین معنا را به‌صورت موضوعی در قرآن دنبال کنیم، خیلی جا‌ها این معنا در قرآن دیده می‌شود، از جمله اینکه خداوند در آیه ۲۷ سوره فرقان می‌فرماید «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا»، یعنی (و روزی است که ستمکار دست‌هاى خود را مى‏‌گزد و مى‏‌گوید اى کاش با پیامبر راهى برمى‏‌گرفتم).

وی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید روز قیامت که می‌شود ظالم دستش را گاز می‌گیرد، در این آیه از کلمه «یَقُولُ» استفاده شده که دلالت بر استمرار می‌کند، خداوند می‌فرماید ستمکاران دست خود را در قیامت گاز می‌گیرند و می‌گویند‌ای کاش وقتی در دنیا بودم راه پیغمبر (ص) را راه خود قرار می‌دادم.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در آیه ۲۸ سوره فرقان نیز می‌فرماید «یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا»، یعنی (اى واى کاش فلانى را دوست خود نگرفته بودم)، این ظالمان می‌گویند‌ای کاش کسانی را که راهشان راه غیر پیغمبر و راه نادرست بود، دوست خود حقیقی و صمیمی خود نمی‌گرفتیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۲۹ سوره فرقان نیز می‌فرماید «لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا»، یعنی (او بود که مرا به گمراهى کشانید پس از آنکه قرآن به من رسیده بود و شیطان همواره فروگذارنده انسان است).

وی یادآور شد: ظالمان در قیامت می‌گویند از موقعی که پای فلان آدم نااهل در زندگی ما باز شد، ما را از ذکر، یاد خدا، قرآن و نماز دور کرد، همه نماز ریشه در قرآن دارد، هر ذکری ریشه در قرآن دارد، همه اذکاری که در نماز داریم از قرآن هستند، آن‌هایی هم که به ظاهر قرآن نیستند، آن‌ها هم برگرفته از حقیقت قرآن هستند، هر کسی ما را از حقیقت قرآن دور کند، دارد با ما دشمنی می‌کند، روز قیامت دستمان را گاز می‌گیریم و می‌گوییم ما چرا با فلانی رفیق شدیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در ادامه آیه ۲۹ سوره فرقان می‌فرماید شیطان انسان را خوار می‌کند، شیطان عدوّ مبین است، یعنی رفیق خیلی بدی است، در آیه ۳۰ سوره فرقان نیز آمده است «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، یعنی (و پیامبر خدا گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند)، اگر قرآن مهجور شود کار انسان به چنین جا‌هایی کشیده می‌شود.

آیت‌الله عابدینی افزود: همچنین خداوند در آیه ۶۶ سوره احزاب می‌فرماید «یَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ یَقُولُونَ یَا لَیْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا»، یعنی (روزى که چهره‌هایشان را در آتش زیرورو مى‌کنند مى‏‌گویند اى کاش ما خدا را فرمان مى‌‏بردیم و پیامبر را اطاعت می‌کردیم).

وی عنوان کرد: در این آیه «تُقَلَّبُ وُجُوهُهُم» را چند جور می‌شود معنا کرد، یک جور این است که صورت‌هایشان را از وحشت، عذاب، حیرت و سرگردانی به این سو و آن سو می‌گردانند و آرام و قرار ندارند، یک جور دیگر این است که آتش جهنم صورت‌های این‌ها را دگرگون می‌کند و می‌سوزاند و صورت‌هایشان حالت بدی پیدا می‌کند، یک جور هم مجموع این دو معناست، یعنی هم آتش صورت‌های آنان را دگرگون می‌کند و هم آرام و قرار ندارند و هر طرف را نگاه می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: رسول گرامی اسلام فرمودند هر کسی شب را صبح کند، اما غم، غصه و جدیت برای کار مسلمانان نداشته باشد، این مسلمان نیست، بنابراین ما طبق سفارش رسول اکرم (ص) باید هوادار همدیگر باشیم و مصلحت و خیر همدیگر را بخواهیم.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: در ادامه این حدیث، پیامبر (ص) فرمودند اگر غیرمسلمانی فریاد کمک برآورد و از مسلمان‌ها بخواهد به دادش برسند، اگر مسلمان‌ها این فریاد را بشنوند و برای نجات او اقدام نکنند مسلمان نیستند.

وی عنوان کرد: در کلمات ائمه (ع) گنج‌هایی وجود دارد که ما باید به آن‌ها خیلی اهمیت بدهیم، برای مثال ابن‌ابی‌الحدید شرح ۲۰ جلدی نهج‌البلاغه را نوشته است، خطبه ۲۲۱ راجع به سوره تکاثر است، ابن‌ابی‌الحدید قسم جلاله یاد می‌کند و می‌گوید قسم به خدا من بیش از هزار بار این خطبه را خواندم و هر بار که خواندم برایم تازگی داشت.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما باید این خطبه‌ها، آیات و روایات را بخوانیم، برای مثال ما هر روز در نماز‌های یومیه سوره حمد را چند بار می‌خوانیم، اما این سوره برای ما تکراری نمی‌شود، جرج جرداق مسیحی می‌گوید من بیش از ۲۰۰ بار نهج‌البلاغه را مطالعه کرده‌ام و هر بار بیشتر تشنه و شیفته شدم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.