سنندج، آماده برگزاری بزرگترین رویداد موسیقایی اقوام ایران زمین

سنندج، شهر خلاق موسیقی جهان، آماده برگزاری بزرگترین رویداد موسیقایی اقوام ایران زمین است.

کرد‌ها از لحظه‌ای که به دنیا می‌آیند تا لحظه‌ای که از دنیا می‌روند، با موسیقی همراه هستند و این واقعیت موجب آن شد تا نام شهر سنندج در سال ۹۸ از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان ثبت شود.

این روز‌ها سنندج مرکز استان کردستان، در حال تدارک جشنواره موسیقی اقوام ایران زمین است تا در این خواستگاه موسیقی، اجرا‌های موسیقایی منطقه خود را به نمایش عموم بگذارند.

شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما و خبرنگاران داخلی و خارجی نیز این رویداد بزرگ فرهنگی را پوشش خواهند داد.

استاندار کردستان گفت: ما جشنواره موسیقی اقوام را ابزاری برای نیل به اهدافی بالاتر از جشنواره همچون نشاط اجتماعی و معرفی کردستان در سطح ملی و فرا ملی، می‌دانیم.

زارعی کوشا افزود: باید مرجعیت موسیقی اقوام، موسیقی محلی و فولکلور را در استان کردستان و در شهر سنندج تثبیت کنیم تا بتوانیم هر سال این برنامه را در تدوین برنامه‌های فرهنگی لحاظ کنیم تا به ظرفیت ماندگاری برای استان تبدیل شود.

سنندج، آماده برگزاری بزرگترین رویداد موسیقایی اقوام ایران زمین

سنندج از روز هشتم و به مدت چهار روز پذیرای برترین هنرمندان موسیقی اقوام ایران زمین است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان کردستان و دبیر اجرایی جشنواره نیز از هماهنگی برای برگزاری جشنواره اقوام ایرانی و وحدت همزمان با ولادت پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) در استان خبر داد و افزود: ۱۸ قوم از نقاط مختلف کشور در این فستیوال حضور دارند.

علی مرادی، خاطر نشان کرد: بیش از ۴ هزار اثر به دبیر خانه شعر و موسیقی اولین جشنواره شعر و موسیقی سنه ارسال شده است که از این آثار ۱۸۰ اثر ۲۴ گروه ارزیابی و انتخاب شده‌اند.

وی از تجلیل از مفاخر شعر و موسیقی ایران زمین در حاشیه جشنواره موسیقی اقوام در سنندج خبر داد و اظهار کرد: برنامه‌های متعددی برای ایجاد فضای شاد و بانشاط در استان پیش‌بینی شده است.

سنندج، آماده برگزاری بزرگترین رویداد موسیقایی اقوام ایران زمین

شهردار سنندج نیز کردستان را خواستگاه موسیقی کشور دانست و گفت: انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی دلیلی براین مدعاست.

سید انور رشیدی از آمادگی شهرداری سنندج برای برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی وهنری خبر داد و گفت: پوشش این جشنواره از شبکه‌های محلی و ملی است و در فضا‌های باز از جمله پیاده راه فردوسی و بوستان‌ها نیز اجرا شود.

کردستان در کنار طبیعت بکر و زیبا از ظرفیت‌های هنری بسیاری به ویژه در حوزه موسیقی برخوردار است، استانی که به عنوان پایتخت دف جهان شناخته شده و آوا‌ها و نوا‌های ماندگار آن از سیاچمانه منطقه اورامان تا موسیقی لیلاخ و نوا‌های عرفانی و خانقاهی آن در نوع خود بی‌نظیر است.

سنندج، آماده برگزاری بزرگترین رویداد موسیقایی اقوام ایران زمین

موسیقی کردی، شاخه‌ای از موسیقی شرقی و از قدیمی‌ترین موسیقی‌های سرتاسر دنیا محسوب می‌شود که مادر موسیقی نیز معرفی گشته است. 

این نوع موسیقی شامل آوازها، ترانه‌ها، آهنگ‌ها و موسیقی‌های بی کلام و نغمه‌هایی است که به زبان کردی و زازا-گورانی خوانده می‌شود.

موسیقی کردی، بیانگر تاریخ، فرهنگ، باورها، اعتقادات و عواطف کرد‌ها می‌باشد. ترانه‌هایی که منشاء افسانه‌ای دارند و گا‌ها تراژدی‌هایی از اتفاقات و توصیفات جنگجویان و بزرگان خود است که در قالب شعر و موسیقی گفته می‌شود و به ترانه‌های «دیوانی» شهرت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.