کارشناس اقتصادی گفت: وقتی بانک‌ها به بنگاهداری دست می‌زنند و تخصصی در آن ندارند اموال منجمد می‌شود و ناترازی شکل می‌گیرد که ماحصل آن اضافه برداشت بانک‌ها و خروجی تورم خواهد بود.

در میز اقتصادی امروز در خصوص اصلاح نظام بانکی در برنامه هفتم و بنگاهداری بانک ها با حضور کارشناسان و مسئولان بحث و بررسی شد.

سوال: منظور از بنگاهداری بانک‌ها چیست؟
شقاقی کارشناس اقتصادی: یک سه گانه ناممکن در تجارت داریم که یک وجه خلق پول است، یک سو نرخ بهره حقیقی منفی و سمت دیگر مجوز بانک‌ها برای بنگاهداری است که از این سه گانه پولی به بخش خصوصی نخواهد رسید. اصلا وظیفه بانک‌ها بنگاهداری نیست رهبری هم بار‌ها بر آن تاکید کرده اند برخی از بانک‌ها از پرورش گل و گیاه تا حوزه پتروشیمی بنگاهداری می‌کنند، چون بنگاهداری بانک‌ها تخصص نیست ناترازی را بالا می برد و ماحصل آن هم تورم است.

سوال: در برنامه هفتم بناست روند چگونه باشد؟
طغیانی نماینده مجلس گفت: مسئله دارایی‌ها و سهامداری و بنگاهداری یکی از مشکلات امروز بانک‌ها است که سال‌ها درگیر آن هستیم متاسفانه الزام به ثبت رسمی اسناد نداریم بخشی از دارایی‌ها به شکل رسمی نیستند و خیلی از آن‌ها را نمی‌شناسیم در برنامه هفتم دو سامانه پیش بینی شده یک سامانه سهامداری شبکه بانکی و دیگر املاک و اسکان بانک‌ها است که باید اطلاعات را در آنجا قرار دهند اگر هم از این الزام قانونی شانه خالی کنند برای آن بند‌هایی در نظر گرفته است.در کل اگر بانک ها اموال و سهامشان را در این سامانه به‌درستی اظهار نکنند، اعضای هیئت مدیره به صورت تضامنی حداقل سه سال انفصال از خدمت می گیرند و اموال و سهام مازاد به شرکت مدیریت دارایی منتقل خواهد شد. برخی از دارایی بانک‌ها لازمه خدمت دهی بانک‌ها هستند مثل شعبه البته که بانک‌ها همه دارایی خود را نمی‌توانند به شعبه تبدیل کنند مسئول نظارت این موضوع هم بانک مرکزی است. این سامانه‌ها مقدمه ای برای اجرای قانون مربوط به مالیات است. حال اگر مشتری برای دارایی بانک‌ها نبود به شرکت زیر مجموعه بانک مرکزی مدیریت دارایی‌ها بر اساس قانون فروخته می‌شود البته که فرمول به گونه‌ای است که بانک‌ها تمایل به فروش خارج از این شرکت کنند. در کل اموال در اختیار بانک‌ها ارزنده است.

سوال: نظر شما چیست؟
معصومی معاون مقررات بانک مرکزی: اموال منقول در حال شناسایی است و بالای ۶۰ درصد شناسایی شده است این اموال همیشه در صورت مالی بانک‌ها درج می‌شوند این سامانه‌ها کمک به شفافیت می‌کنند بانک‌ها در سامانه دارایی را اعلام کردند و بعد باید به سراغ واگذاری بروند به دنبال شناسایی اموالی هستیم که به شکل غیر رسمی به بانک‌ها تعلق دارند.

سوال: ارزیابی شما از ناترازی و اثر گذاری آن بر سفره مردم چیست؟
شقاقی: اگر بانک‌ها تجدید ارزیابی کنند قطعا ناترازی نیستند وقتی بانک‌ها به بنگاهداری دست می‌زنند و تخصصی در آن ندارند اموال منجمد می‌شود و ناترازی شکل می‌گیرد که ماحصل آن اضافه برداشت بانک‌های می‌شود و خروجی تورم خواهد بود. البته اصلاح قانون پول و بانکی باید شکل گرفت.

سوال: در خصوص کفایت سرمایه بانک ها هم بفرمایید.
طغیانی: در خصوص نسبت کفایت سرمایه چه بانک‌های خصوصی و دولتی این نرح پایین است و در قانون یپش بینی شده که باید به ۸ درصد برسد که بانک مرکزی و وزارت اقتصادی موظف بر نظارت هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
میدانید چرا آنقدر فقر و اختلاف و نارضایتی اقتصادی زیاد شده چون کار اقتصادی که با برنامه و مدیریت صحیح باید بدست مردم جامعهه سپرده باشه در قبضه ی منافع خواص خودشان می برن و میدوزن ووو...... و زندگی و اقتصاد میلیون ها خانوار بازیچه دستشان شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
عمرا زورتون به بانک ها برسه
عامل درصد بالایی از گرانی ها خلق پول و بنگاه داری بانک ها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
چیزی که پر هست برای اینها پست و مقام بعدیه .اینها جا برای بدبخت کردن مردم پر دارند
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۲:۰۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
شدنی نیست. چون پول دست بانک هاست و منطقی نیست.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
بانک متخلف باید مجازات شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
دربرابر پس اندازی که جمع کردن این جرم بیشتر شبیه زنگ تفریحشونه .. ملت ساده فرض نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
سه سال انفصال از خدمت...؟
خوب....
بعدش....؟
من حاضرم مدیر یک بانک باشم بنگاه داری کنم یه مدت بعدش سی سال از خدمت منفصل بشم....
ارزش داره به خدا.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
هر وقت توانستید بانک آینده رو منحل کنید می توانید جلوی بنگاه داری بانک ها رو بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
چیزی نیست
آخرین اخبار