وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان متولی گردشگری کشور، برنامه‌های مختلفی را در روز جهانی گردشگری اجرا می‌کند.

روز جهانی گردشگری که با نام روز جهانی جهانگردی نیز شناخته می‌شود هر ساله در ۲۷ سپتامبر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. روز جهانی گردشگری بهانه‌ای است تا ملت‌های سراسر جهان از اهمیت و تاثیر صنعت بزرگ سفر و گردشگری بر جوامع، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و توسعه پایدار آگاه شوند و توجه بیشتری به این صنعت داشته باشند.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در آغاز دهه ۸۰ میلادی، ۲۷ سپتامبر را به‌عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری کرد و هر ساله شعاری را برای گرامیداشت این روز اعلام می‌کند. 

روز گردشگری در ایران نیز همانند سایر نقاط جهان گرامی داشته می‌شود و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان متولی گردشگری کشور، برنامه‌های مختلفی را در این روز اجرا می‌کند.

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به برنامه‌های متعدد برای روز جهانی و هفته جهانی گردشگری، گفت: بیش از ۱۵۰ برنامه استانی در بیش از ۶۰ شهرستان با مشارکت تمامی ذینفعان و فعالان گردشگری استان‌ها اجرا می‌شود.

او به اهمیت ترویج مفهوم ‌گردشگری سبز اشاره کرد و افزود: به‌منظور عینیت یافتن گردشگری سبز برنامه‌ رویدادهای گردشگری استان‌های کشور با رویکرد گردشگری سبز طراحی شده است. برنامه‌ای با عنوان «شب‌های بوم‌گردی» در بیش از ۵۰ بوم‌گردی کشور و ۴۷ برنامه آموزشی برای نهادینه کردن مفاهیم گردشگری سبز با همکاری انجمن موسسات آموزشی و سه میز گرد تخصصی همچنین برنامه‌هایی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه‌ها تدارک دیده شده است.

معاون گردشگری کشور همچنین به امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از تجارب سایر کشورها در راستای مدیریت پسامند و مصرف صحیح آب اشاره کرد.

به گفته شالبافیان نمایشگاه گردشگری اصفهان هم به مناسبت هفته گردشگری افتتاح می‌شود و پروژه‌های گردشگری نیز روز چهارشنبه افتتاح خواهند شد. تجلیل از فعالان گردشگری سبز و اعضای ستاد خدمات سفر در هفته آینده نیز از دیگر برنامه‌های هفته گردشگری خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار