غار «کنان» شهرستان چناران خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی غار پاک به همت علاقه‌مندان به محیط ‌زیست و اعضای تشکل‌های غیردولتی این شهرستان روز سه‌شنبه از زباله پاکسازی شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در حاشیه پاکسازی این غار گفت: در این برنامه ضمن پاکسازی غار کنان از زباله، نحوه حفاظت از غار‌ها نیز توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست به حاضران آموزش داده شد.

مهدی اله پور افزود: غار‌ها حفره‌های کوچک و بزرگ در دل زمین و کوه‌ها هستند که ارزش‌های فراوان دیرینه شناسی و اکولوژیکی دارند و در هر دوره از زندگی بشری جایگاهی خاص داشته و دارند.

وی بیان کرد: این اقدام نمادین هرسال همزمان با روز جهانی غار پاک انجام می‌شود و غارنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت تلاش می‌کنند با این حرکت زیبا، اهمیت پاکیزگی و پاسداری از غار‌ها را به گوش دیگران برسانند.



فرماندار شهرستان چناران نیز گفت: همه با حساسیتی که از محیط پیرامون خود و محیط زیست داریم، باید بتوانیم محیط زیست را برای آیندگان با وضعیتی مطلوب حفظ کنیم.

محسن مه آبادی افزود: تمام مردم باید با فرهنگ سازی از اهمیت محیط زیست و غار‌ها مطلع شوند و در حفظ آن تلاش کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چناران نیز اظهار کرد: غار کنان با طبیعتی کم نظیر، زیستگاه و پناهگاه گونه‌های جانوری بسیاری است و حضور کفتار و انواع خفاش در این غار بار‌ها مشاهده شده و به ثبت رسیده است و با اقدامات حفاظتی تبدیل به سکونتگاهی امن برای این گونه‌های جانوری ارزشمند شده است.

علی خانی افزود: رشد سکونت گاه‌های شهری و روستایی، معدن کاوی ها، کوه‌خواری‌ها و گردشگری غیر اصولی از دلایل به خطر افتادن سرمایه‌های ملی همانند غارها، زیستگاه‌های طبیعی و گونه‌های جانوری آن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار