قالیباف گفت: عضویت ایران در بریکس از دو جهت سیاسی و اقتصادی بسیار مهم بوده و در موقعیت جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک ما بسیار موثر است.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی قبل از سفر به آفریقای جنوبی در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: این سفر برای گفتگو با مقامات آفریقای جنوبی و دیدار و صحبت با کشور‌های عضو بریکس انجام می‌شود.

وی ادامه داد: رویکردی که مجمع نهم بریکس دارد، رویکرد چند جانبه گرایی است.

وی افزود: روابط بین اعضای بریکس و کشور‌های آفریقایی و سفر امروز فرصت بسیار مناسبی است که از کشور‌های آفریقایی که در این مجمع شرکت می‌کنند در روابط دوجانبه و توسعه روابط پارلمانی نیز بهره ببریم.

قالیباف گفت: عضویت ایران در بریکس هم از جهت سیاسی و هم از جهت اقتصادی و مخصوصا در موقعیت جغرافیای سیاسی و موقعیت ژئوپلیتیک ما بسیار موثر است.

وی ادامه داد: ۳ عضو اصلی بریکس یعنی روسیه و هند و چین از جهت جغرافیایی بسیار تاثیرگذار هستند و  ما هم در موقعیت جغرافیایی که هستیم خصوصا با فرصت‌هایی که در حوزه‌های انرژی، ترانزیت و حمل و نقل داریم و فرصت‌های پیشرفت علمی که در کشور ما وجود دارد می توانیم در میان کشور های بریکس تاثیر گذار باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم  پیوستن ما به بریکس بتواند هم در توسعه روابط همسایگانمان و هم در روابط منطقه و بین الملل ما تاثیر گذار باشد.

قالیباف در این سفر علاوه بر حضور در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس دیدار‌های دوجانبه‌ای نیز با روسای مجالس حاضر در این مجمع خواهد داشت. توسعه همکاری‌های پارلمانی میان کشور‌های عضو بریکس برای غلبه بر تحریم‌ها از جمله اهداف این مجمع است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، علی کریمی فیروزجایی، مهرداد گودرزوند چگینی و محمد آشوری تازیانی نمایندگان مجلس، مهدی صفری دیپلمات ایرانی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی را در این سفر همراهی خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار